Σαβ04202024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

ΟΛΠ: «Ισορροπία» σε ανταποδοτικό τέλος αναζητούν επιλιμένιου Δήμοι

olp 665t

Πλαίσιο που να ισορροπεί τουλάχιστον και να δίνει λύσεις ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες αναζητείται επισήμως από χθες για την τύχη του τμήματος του επιλιμένιου μετώπου που ορίζει ο ΟΛΠ στη Δραπετσώνα με τους Δημάρχους να το διεκδικούν και τους εν δυνάμει επενδυτές να «περιμένουν» τις εξελίξεις.

Χθες το απόγευμα σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας εξετάστηκε η δυνατότητα να συμπεριληφθεί στη «σύμβαση παραχώρησης» το θέμα των ανταποδοτικών τελών προς τους επιλιμένιους δήμους αλλά και να υπάρξει δημόσια αρχή λιμένος.

Για την τελευταία δεν υπάρχει αντίρρηση ούτε από το ΤΑΙΠΕΔ ούτε και από το υπουργείο καθώς αποτελεί «προαπαιτούμενο» για να προχωρήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ εν αντιθέσει με το θέμα της εξαίρεσης του τμήματος του επιλιμένιου μετώπου που ορίζεται από τον ΟΛΠ και έχει συμπεριληφθεί στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

Σε αυτή τη φάση είναι αδύνατον να τροποποιηθούν όροι του διαγωνισμού ενώ πρακτικά δεν αποκλείεται νομική διευθέτηση για το «ανταποδοτικό τέλος» που ζήτησαν οι Δήμοι.

Υπενθυμίζεται ότι χθες με δήλωσή του ο Δήμαρχος Πειραιά Ι. Μώραλης είχε αναφερθεί στο «τέλος» σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι είναι δύσκολο να σταματήσει ο διαγωνισμός. Σύμφωνα με το ΑΠΕ ο Δήμαρχος Κερατσινίου Δραπετσώνας Χ. Βρεττάκος έχει ήδη προειδοποιήσει ότι η τοπική κοινωνία θα συνεχίσει τον αγώνα της προκειμένου η περιοχή των λιπασμάτων να αναπλαστεί αλλά και το Λιμάνι, που αποτελεί σημαντικό επενδυτικό κεφάλαιο να παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο.

Ο Δήμαρχος έχει ήδη προανήγγειλε κινητοποιήσεις από το Σάββατο 10 Οκτωβρίου. Να σημειωθεί ότι η τροποποίηση του νόμου 4277/2014 που είχε ζητήσει ο δήμος Κερατσινίου προκειμένου να αποκλειστεί η συγκεκριμένη περιοχή από βιομηχανικές χρήσεις δεν προχώρησε λόγω εκλογών.

Μετά τη σύσκεψη ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας σε δήλωσή του μεταξύ άλλων τόνισε ότι προβληματισμοί των Δήμων και των Δημάρχων είναι πάρα πολύ σοβαροί, οι εξελίξεις αυτές θα καθορίσουν για πολλές δεκαετίες το μέλλον του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής της Περιφέρειας Πειραιά και επομένως η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών σε αυτές τις εξελίξεις είναι παραπάνω από απαραίτητες.

Μάλιστα τόνισε ότι τα θέματα που θέτουν οι Δήμοι είναι ανοικτά και από εκεί και πέρα θα κριθεί πως και σε τι βαθμό θα μπορέσει να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο που να ισορροπεί τουλάχιστον και να δίνει λύσεις ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες.

Εκείνο που διαφάνηκε από τη χθεσινή σύσκεψη είναι ότι δεν είναι δυνατόν να αλλάξουν οι όροι του διαγωνισμού, ενώ αφέθηκε ανοικτό το θέμα της διευθέτησης απόδοσης του «ανταποδοτικού τέλους» πιθανώς μέσα το ποσοστό της εισηγμένης που θα κρατήσει υπό τον έλεγχό του το Δημόσιο.

Σε συνέντευξη του στον Ρ/Σ «Παραπολιτικά», ο Δήμαρχος Πειραιά, Γ. Μώραλης, αναφέρθηκε επί του θέματος. Ακολουθούν τα βασικά σημεία της συνέντευξης

«Η κυβέρνηση υπέγραψε τη συμφωνία παραχώρησης»

«Η χθεσινή σύσκεψη ήταν η πρώτη επίσημη ενημέρωση από την Κυβέρνηση, από τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Δρίτσα, προς τους τέσσερις Δημάρχους - Σαλαμίνας, Περάματος, Κερατσινίου- Δραπετσώνας και Πειραιά - που έχουμε αναφορά στο λιμάνι. Μας εξήγησε τη διαδικασία, η οποία προχωράει τάχιστα. Υπάρχει μια δέσμευση και γενικότερη συμφωνία που ψηφίστηκε από τα κόμματα της Βουλής τον Αύγουστο για να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες. Το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι τώρα, καλώς ή κακώς, έγραφε την καινούρια σύμβαση παραχώρησης, η οποία αφορά και τους Δήμους και θα πρέπει να έχει κλείσει μέχρι τις 10 Οκτωβρίου.

Τα πράγματα δεν είναι εύκολα, ούτε ευχάριστα. Να θυμίσω απλώς ότι όλοι οι Δήμοι και όχι μόνο, τα επιμελητήρια, οι έμποροι και γενικότερα οι φορείς των πόλεών μας, είχαμε ταχθεί ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Αυτό όμως δυστυχώς δεν μπορούμε να το διεκδικήσουμε πια. Είναι στην ευρύτερη συμφωνία που έχει υπογράψει η Κυβέρνηση και έχει την υποστήριξη και από τα περισσότερα κόμματα στη Βουλή, ασχέτως εάν υπάρχουν επιμέρους διαφωνίες σε σχέση με σημεία της σύμβασης παραχώρησης».

«Παγκόσμια πρωτοτυπία οι Δήμοι να μην λαμβάνουν αντισταθμιστικά από τη λειτουργία του λιμανιού»

«Υπάρχουν συνολικά τρεις ενότητες διεκδικήσεων από τους Δήμους, εγώ θα μιλήσω κυρίως για τον Δήμο Πειραιά. Η πρώτη αφορά το ποσοστό του αντισταθμιστικού οφέλους. Για να εξηγήσουμε στον κόσμο, συμβαίνει το οξύμωρο φαινόμενο, να λειτουργεί ένα λιμάνι εδώ και πολλά χρόνια στον Πειραιά, οι Δήμοι αντικειμενικά να επιβαρύνονται από τη λειτουργία του λιμανιού σε διάφορα επίπεδα και οι Δήμοι να μην λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ. Αυτό δεν έχει προηγούμενο. Είναι παγκόσμια πρωτοτυπία.

Ο ΟΛΠ έδινε μέχρι τώρα το 2% του τζίρου του στην κεντρική διοίκηση, στο κράτος. Το αίτημα το δικό μας είναι πρώτον, το ποσοστό αυτό να αυξηθεί σημαντικά και δεύτερον να παραιτηθεί η κεντρική διοίκηση από το ποσοστό αυτό και να επιμερίζεται όλο στους Δήμους. Θεωρώ ότι το ποσό αυτό – παρά τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα της χώρας- δεν είναι καθοριστικό για τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι όμως απολύτως αναγκαίο και χρήσιμο για τη λειτουργία τεσσάρων Δήμων οι οποίοι είναι από τους πιο προβληματικούς οικονομικά, με μεγάλα ποσοστά ανεργίας, με κοινωνικά προβλήματα κ.λπ.

Υπήρχε μια ενημέρωση, όχι επίσημη, ότι το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 3,5%, ποσοστό που κατά τη γνώμη μου, δεν είναι επαρκές, θα έπρεπε να είναι ακόμα μεγαλύτερο. Υπάρχει επίσης μια συζήτηση στον αέρα, το είχα θέσει πρώτος στον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ σε μια επιστολή μου στις 14 Σεπτεμβρίου, ότι δεν πρέπει το κράτος να παίρνει πλέον ποσοστό. Θα πάρει το αντάλλαγμα από την πώληση των μετοχών, θα έχει ακόμα για μια πενταετία το 16%, στη μετοχική σύνθεση, από το 51 μέχρι το 67 που έχει το δημόσιο».

«Για τις επενδύσεις στο λιμάνι πρέπει να έχουν λόγο οι Δήμαρχοι»

«Δεύτερο θέμα είναι οι επενδύσεις. Μπαίνει στη σύμβαση παραχώρησης ένα πακέτο επενδύσεων το οποίο ο επενδυτής είναι υποχρεωμένος να υλοποιήσει προκειμένου να πάρει και το υπόλοιπο 16%. Σε αυτές τις επενδύσεις θα πρέπει να έχουμε λόγο οι Δήμοι. Δεν μπορεί το λιμάνι και η πόλη να λειτουργούν με διαφορετικούς αναπτυξιακούς στόχους. Δεν μιλώ για το σύνολο των επενδύσεων, όμως πιστεύω ότι οι Δήμοι θα πρέπει να υποδείξουν - και κατά τη γνώμη μου οι επενδυτές θα πρέπει να αποδεχθούν - κάποιες επενδύσεις που εμείς προτείνουμε. Έχει ξεκινήσει μια συζήτηση τουλάχιστον για τον Δήμο Πειραιά από το ΤΑΙΠΕΔ, θεωρώ όμως, ότι η Κυβέρνηση είναι αυτή που θα πάρει τις αποφάσεις. Το ΤΑΙΠΕΔ κάνει την τεχνική επεξεργασία, η Κυβέρνηση είναι εκείνη που θα κάνει τις τελικές επιλογές».

«Ο Δήμος Πειραιά δεν αποζημιώθηκε για τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις του»

«Το τρίτο θέμα αφορά ζητήματα γης. Μάλιστα ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Γαβρίλης με τους Δημάρχους κ. Βρεττάκο και κ. Λαγουδάκη είχαν θέσει το θέμα της παραλιακής ζώνης των Λιπασμάτων. Κάποιοι χώροι για τους οποίους ζητούν οι Δήμοι να εξαιρεθούν από τη σύμβαση παραχώρησης. Αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα, εγώ θα πω για τον Πειραιά. Εξαιρούνται κάποιοι χώροι οι οποίοι δεν θα μπορούσαν να δοθούν, από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων μέχρι το Πασαλιμάνι. Ο Πειραιάς έχει θέματα ιδιοκτησίας, τα οποία παραχωρεί η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ στους επενδυτές, για τα οποία ο Δήμος Πειραιά ουδέποτε πληρώθηκε ενώ απαλλοτριώθηκαν και δεν έχει λάβει χρήματα απαλλοτρίωσης».

« Το 85% της Βουλής το οποίο ψήφισε τη συμφωνία δεν ήταν υπέρ»

«Είναι μια πιεστική κατάσταση, σκοπεύουμε να κάνουμε μια πρόταση στην κυβέρνηση, έστω και σε αυτό το στενό χρονικά περιθώριο, τουλάχιστον εφόσον δεν μπορέσαμε να σταματήσουμε την ιδιωτικοποίηση, παρά τις απόψεις μας. Επαναλαμβάνω πως όταν όλοι θέσαμε το θέμα, υπήρχαν πολιτικές δυνάμεις οι οποίες στήριζαν την μη ιδιωτικοποίηση. Τώρα το 85% της Βουλής το οποίο ψήφισε τη συμφωνία δεν ήταν υπέρ. Τουλάχιστον θα πρέπει οι Δήμοι να πάρουν αυτά που δικαιούνται και που τους αναλογούν. Μάλιστα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, δεν λαμβάνουν από τον ελληνικό δημόσιο Οργανισμό αυτά που θα έπρεπε».

«Η κυβέρνηση και ο νέος επενδυτής πρέπει να έχουν γείτονες και συνεργάτες τους 4 Δήμους»

Ο κ. Δρίτσας ήταν ειλικρινής απέναντί μας, γνώριζα τις θέσεις του υπουργού Ναυτιλίας τις παλαιότερες, πιθανότατα μπορεί να θεωρεί και ο ίδιος πως αυτή τη διαδικασία δεν την επιθυμούσε, όμως είναι μια πολιτική που πρέπει να εφαρμοστεί. Ήταν ειλικρινής, μας είπε ότι δεν ήταν μια ευχάριστη κατάσταση, θα προσπαθήσει και εκείνος από την πλευρά του και η κυβέρνηση σε αυτή τη σφιχτή κατάσταση, να κάνει ότι καλύτερο και για τους τέσσερεις Δήμους. Θέλω να πιστεύω ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να κινηθεί στον άξονα ότι ο νέος επενδυτής, θα πρέπει αν έχει γείτονες και συνεργάτες τους τέσσερεις Δήμους. Σε αυτή τη λογική θα πρέπει να κινηθεί η κυβέρνηση με τους επενδυτές και κατά τη γνώμη μου, να τους πιέσει να δεχθούν ορισμένα από τα αιτήματα που θέτουν οι τέσσερεις Δήμοι.

«Τα αιτήματα των Δήμων είναι αντικειμενικά και δίκαια»

«Η σύμβαση παραχώρησης όπως μας είπε ο υπουργός πρέπει να κλείσει 5 με 10 Οκτωβρίου ή 15 Οκτωβρίου το αργότερο. Άρα είναι πολύ πιεστικός ο χρόνος. Εμείς θέσαμε τα αιτήματά μας και στο ΤΑΙΠΕΔ, θα τα θέσουμε και σήμερα με επιστολές μας στην κυβέρνηση, σε αυτό τον πολύ λίγο χρόνο πρέπει να ασκήσουμε όση πίεση μπορούμε για να κατανοήσει η κυβέρνηση πως σε αυτά τα ζητήματα θα είμαστε κάθετοι.

Τα αιτήματα των Δήμων είναι αντικειμενικά και δίκαια. Δεν είμαστε παράλογοι, ζητάμε να έχουμε ανταποδοτικά για την επιβάρυνση που δημιουργείται στις πόλεις μας, ζητάμε να έχουμε λόγο για ένα κομμάτι των επενδύσεων, δεν λέμε ότι θέλουμε να χαράξουμε την πολιτική του νέου επενδυτή στο σύνολό της, αλλά πιστεύω ότι οι επενδύσεις που ζητά ο κάθε Δήμος πρέπει να ενταχθούν στο πρόγραμμα για να υπάρχει μια κοινή αναπτυξιακή πορεία μεταξύ του νέου επενδυτή και των Δήμων.

Και το τρίτο και πολύ σημαντικό αφορά σε θέματα γης. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν απεμπολούμε και δεν έχουμε το νόμιμο δικαίωμα ως Δήμαρχοι να μην διεκδικήσουμε περιουσία που είναι στην ιδιοκτησία μας. Η στόχευση μου είναι αυτή: πρώτον να ξεκαθαριστεί ότι το όποιο ποσοστό εξασφαλιστεί θα είναι αποκλειστικά για τους Δήμους και αν είναι δυνατόν να μεγαλώσει από το 3,5% που ανεπίσημα λέγεται ότι πάει να καθοριστεί, δεύτερον οι επενδύσεις και τρίτον τα θέματα γης. Αυτές οι τρείς ενότητες είναι που παλεύουμε και διεκδικούμε.

Αυτά δεν υπήρχαν ούτε όταν ήταν δημόσιος ο ΟΛΠ, παρά τις όποιες μεμονωμένες ενέργειες είχε κάνει ο ΟΛΠ να βοηθήσει τους Δήμους, σε καμία περίπτωση δεν ισοσκελίζουμε τη ζημία που έχουν υποστεί οι Δήμοι όλα αυτά τα χρόνια από το 2003 και μετά. Οι Δήμοι εδώ και 12 χρόνια δεν λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ για την επιβάρυνση που δέχονται οι πόλεις. Όταν περνάνε εκατομμύρια επιβάτες, εκατομμύρια αυτοκίνητα, όταν ο Πειραιάς επιβαρύνεται από την ατμοσφαιρική ρύπανση, είναι πρωτοφανές να μην υπάρχει το οποιοδήποτε αντιστάθμισμα».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter