Τρι04232024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ: Αρχή Λιμένος και master concession «σπρώχνουν» τη διαδικασία (;)

olp 56

«Καθυστέρηση» λόγω γραφειοκρατικών διατυπώσεων, μείζονος ωστόσο σημασίας ,φαίνεται ότι θα καταγραφεί στη διαδικασία της δεύτερης και ουσιαστικής φάσης του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.

Αιτία της εικαζόμενης καθυστέρησης, αν και το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι ώρας δεν έχει ανατρέψει τον προγραμματισμό του, η εκτίμηση ότι πιθανότατα έως τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την ολοκλήρωση της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΟΛΠ και συγκεκριμένα του σχεδίου νόμου που θα πρέπει να περάσει πρώτα από τη Βουλή. Όπως ανέφερε χθες το ΑΠΕ, το νομοσχέδιο, που αφορά στο master concession, είχε ξεκινήσει να συγγράφεται τον Δεκέμβριο του 2014, αλλά δεν ολοκληρώθηκε λόγω εκλογών και σε αυτό εμπλέκονται το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ναυτιλίας, ο ΟΛΠ και το ΤΑΙΠΕΔ. Έως τώρα το ελληνικό δημόσιο είχε παραχωρήσει στον ΟΛΠ, μέσω μιας σύμβασης (master concession), το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού του Πειραιά που θα παραμείνουν στο δημόσιο.
Επίσης, ο ΟΛΠ έχει διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες ενώ κατέβαλε στο κράτος ως ετήσιο αντάλλαγμα για την παραχώρηση το 2% επί του κύκλου εργασιών του.
Ένα άλλο θέμα που επίσης εικάζεται ότι χρονικά θα επηρεάσει τη βασική διαδικασία είναι το θέμα της η δημιουργία μίας αρχής λιμένος (port authority) στον Πειραιά, που θα ασκεί διοίκηση και σε αυτήν θα μεταφερθούν οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ.
Ο ΟΛΠ θα μπορεί να ασκεί μόνο εμπορική δραστηριότητα όπως αυτή τη στιγμή ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), θυγατρική της Cosco. Η αρχή λιμένος που θα δημιουργηθεί θα μπορεί στη συνέχεια, εφόσον προχωρήσει η πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, να ασκεί έλεγχο στο νέο ιδιοκτήτη αλλά και στη ΣΕΠ Α.Ε. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ίδιο μοντέλο με τη δημιουργία αρχής λιμένος αναμένεται να ακολουθηθεί και στα υπόλοιπα λιμάνια με έμφαση στα του ΟΛΘ, που ως γνωστόν ακολουθεί στη διαδικασία του διαγωνισμού και τον ΟΛΠ.
Με βάση τα ανωτέρω οι εκτιμήσεις θέλουν να αναλώνεται ο Σεπτέμβρης στα διαδικαστικά και νομικά θέματα γεγονός που, όπως προαναφέρθηκε, θα «σπρώξει» τις διαδικασίες. Ωστόσο κύκλοι της αγοράς έχουν ήδη εκφράσει τον προβληματισμό τους και το ενδεχόμενο νέων καθυστερήσεων σημειώνοντας ότι αφ ενός οι εξελίξεις στο διεθνές λιμενικό σύστημα «τρέχουν με ταχείς ρυθμούς» και αφ ετέρου, με βάση και τα τελευταία δεδομένα στο πολιτικό σκηνικό, «ελλοχεύει ο κίνδυνος» μία νέας εκλογικής αναμέτρησης που σίγουρα θα έστελνε πίσω τις όποιες διαδικασίες. Να σημειωθεί επίσης ότι το θέμα των αποκρατικοποιήσεων και των εσόδων από αυτές βρίσκονται εκ νέου στις συζητήσεις με τους θεσμούς καθώς αποτελούν προαπαιτούμενα αλλά και προσδιορισμένα έσοδα για τον κρατικό κορβανά.
Cosco, AMP TERMINALS MAERSK και ICTSI μέχρι ώρας έχουν επιδείξει «ιώβειο υπομονή» στα πολιτικά κατά κύριο λόγο «τερτίπια» που δημιουργήθηκαν το διάστημα που διέρρευσε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter