Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Σήμερα κρίνεται η τύχη του ΟΛΘ-Τι λένε οι φορείς της Β. Ελλάδας

thessaloniki limani 368

Σήμερα, Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου, είναι η πλέον κρίσιμη ημέρα στη μέχρι τώρα διαγωνιστική διαδικασία πώλησης του 67%, από το ποσοστό που ελέγχει το ελληνικό δημόσιο στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στην κοινοπραξία DIEP- Terminal Link- Belterra.
Σήμερα, με την υπογραφή της Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ και την South East Gateway Thessaloniki, που έχει οριστεί από το Ταμείο για τις 6 μ.μ., θα γνωρίζουμε εάν θα προχωρήσει ομαλά η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ελληνικού δημοσίου, έχοντας ξεπεραστεί η εμπλοκή που εκδηλώθηκε την προηγούμενη Παρασκευή και η οποία οδήγησε στην αναβολή της υπογραφής της ΣΑΜ δημιουργώντας παράλληλα ανησυχία και αμφισβητήσεις για την έκβαση του διαγωνισμού.
Υπενθυμίζεται η απρόοπτη εξέλιξη της προηγούμενης Παρασκευής προέκυψε μετά τη θέση σε επιτήρηση της Τράπεζας Promsvyazbanκ, εκδότριας της εγγυητικής επιταγής της Κοινοπραξίας, από την Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας, που είχε σαν αποτέλεσμα την αναβολή της υπογραφής της Σύμβασης.
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες από την Κοινοπραξία, που εμμέσως επιβεβαιώνονται και απο το ΤΑΙΠΕΔ, έχει εκδοθεί εγγυητική από την ίδια Τράπεζα και η διαδικασία της υπογραφής της Σύμβασης, αναμένεται να ολοκληρωθεί ομαλά σήμερα το απόγευμα - κάτι που μένει να αποδειχθεί στην πράξη.
Σε κάθε περίπτωση, σήμερα κρίνονται πολλά περισσότερα από τη συγκεκριμένη αγοραπωλησία. Σήμερα κρίνεται μία διαδικασία που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014, με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ, όταν όμως η υπόθεση «ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ», είχε ήδη παρελθόν αρκετών ετών, από το 2007 ακόμη, όταν τότε είχε αρχίσει η προσπάθεια παραχώρησης της 6ης προβλήτας και του ΣΕΜΠΟ, η οποία ως γνωστόν δεν τελεσφόρησε αφήνοντας το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης εκτεθειμένο στον ανταγωνισμό, εξωτερικό και εσωτερικό, για μία ολόκληρη δεκαετία.
Σήμερα λοιπόν, κρίνονται πολλά για τον ΟΛΘ και την βορειοελλαδική οικονομία, καθώς αποτελεί κοινή διαπίστωση, ότι ο βασικός μέτοχος, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, παρότι μπορούσε και όφειλε, δεν έπραξε όσα είχε υποχρέωση να πράξει, για την ανάπτυξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης αλλά τον άφησε αδύναμο απέναντι στον ανταγωνισμό, να απαξιώνεται χρόνο με το χρόνο, παρά τις σημαντικές αναπτυξιακές του δυνατότητες λόγω της γεωγραφικής του θέσης αλλά και του κεντρικού του ρόλου σε ένα σύστημα συνδυασμένων μεταφορών, μεγάλης βαρύτητας για τη βόρειο Ελλάδα, όπως και τα δυτικά και κεντρικά Βαλκάνια.
Όσο το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης περιμένει καλύτερες ημέρες, επενδύσεις, εκσυγχρονισμό και αποτελεσματικότερο μάνατζμεντ, άλλα ελληνικά λιμάνια ανεβαίνουν στις προτιμήσεις διεθνών επενδυτών, όπως συμβαίνει με την περίπτωση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, ενώ φυσικά η ανάπτυξη δεν σταματάει στα ανταγωνιστικά λιμάνια Μεσογείου και θαλάσσιου περί την Ευρώπη χώρου.
Εάν σήμερα υπογραφεί η ΣΑΜ, η ολοκλήρωση του διαγωνισμού, όπως εκτιμάται, θα είναι δύο βήματα πριν το τέλος, μέσα στο επόμενο δίμηνο. Δηλαδή, αφού περάσει κι από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και η τελική σύμβαση κυρωθεί από τη Βουλή. Εάν υπάρξει νέα εμπλοκή και η Κοινοπραξία βγει εκτός πεδίου, τότε θα κληθεί ο δεύτερος πλειοδότης, δηλαδή η DP World, να προχωρήσει στη διαδικασία απόκτησης του 67% του ΟΛΘ, ωστόσο, υπό τις παρούσες συνθήκες, κανείς δεν μπορεί με ασφάλεια να κάνει προβλέψεις για τις κινήσεις των εμπλεκομένων και τον χρόνο που θα χρειαστεί για μία πιθανή επανεκκίνηση της διαδικασίας.
Τι λένε οι παραγωγικοί φορείς
Η Voria.gr, απευθύνθηκε σε εκπροσώπους των συλλογικών φορέων που εκφράζουν τους κυρίως χρήστες του ΟΛΘ, εξαγωγείς, ναυτικούς πράκτορες, μεταποιητές, εκτελωνιστές, ενώ υπέρ της πώλησης έχουν πάρει θέση οι επικεφαλής και των τριών Επιμελητηρίων της Θεσσαλονίκης.
Κυριάκος Λουφάκης- ΣΕΒΕ:
«Ο ΣΕΒΕ θεωρεί απαραίτητο να προχωρήσει η παραχώρηση του λιμανιού. Μας ικανοποιεί που στη Κοινοπραξία των αγοραστών συμμετέχει η Terminal Link καθώς στο δίκτυο των λιμανιών που διαχειρίζεται δεν υπάρχουν ανταγωνιστικά λιμάνια προς αυτό της Θεσσαλονίκης. Επίσης, μας ικανοποιεί η διαβεβαίωση από πλευράς Κοινοπραξίας, ότι θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς στο επενδυτικό πρόγραμμά της. Εν κατακλείδι, είμαστε αναφανδόν υπέρ της πώλησης του ΟΛΘ και της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού. Αν υπάρξει άλλη εμπλοκή, θα είναι εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη, καταστροφική, για την οικονομία της βόρειας Ελλάδας», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Κυριάκος Λουφάκης.
Αθανάσιος Σαββάκης – ΣΒΒΕ:
«Η δική μας θέση είναι υπέρ της πώλησης του 67%. Πρέπει να υπογραφεί η ΣΑΜ, να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ για να προχωρήσει και το πρόγραμμα των επενδύσεων που είναι αναγκαίες. Οι καθυστερήσεις δεν δημιουργούν μόνο προβλήματα σε ό,τι αφορά στο Λιμάνι, αλλά προξενούν και προβλήματα στην οικονομία της περιοχής», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος κ. Αθανάσιος Σαββάκης.
Βασίλειος Καμπάκης- ΣΝΠΘ:
«Θεωρώ ότι σήμερα θα υπογραφεί η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών, επειδή έχει αντιμετωπιστεί το όποιο θέμα την αφορούσε. Η Σύμβαση πρέπει να υπογραφεί για να λήξει η αβεβαιότητα ετών και τα μπρός- πίσω γύρω από το μέλλον του Λιμανιού. Τα εσωτερικά προβλήματα, του ΟΛΘ, που αφορούν στη λειτουργία του, είναι τα μεγαλύτερα και η επίλυση αυτών συνδέεται με την ιδιωτικοποίηση του Λιμένα», τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης κ. Βασίλειος Καμπάκης.
Γεώργιος Κοσμίδης- ΣΕΘ:
«Αρχικά είχα τοποθετηθεί και ο Σύλλογος βεβαίως, υπέρ της ανάπτυξης του ΟΛΘ από το δημόσιο, να μη χάσει το λιμάνι τον δημόσιο χαρακτήρα του. Όπως όμως αποδείχθηκε, αυτή την ανάπτυξη δεν μπορεί και δεν την προωθεί, ούτε φυσικά την επιτυγχάνει το δημόσιο λιμάνι. Συνεπώς, για το λόγο αυτό είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΟΛΘ Α.Ε. και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς», επισήμανε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης, κ. Γεώργιος Κοσμίδης.
Σημειώνεται ότι τον παραγωγικό και εξαγωγικό κόσμο, όπως και τους χρήστες του λιμανιού, έχουν ιδιαίτερα προβληματίσει οι επιπτώσεις από τη συνεχιζόμενη κινητοποίηση των τελωνειακών, που έχουν καταργήσει τη νυκτερινή βάρδια στη ‘Πύλη 16’ του ΟΛΘ, αλλά και η "απραξία", όπως τη χαρακτηρίζουν, από πλευράς υπευθύνων, για την αντιμετώπιση του προβλήματος με την εξεύρεση λύσης στο θέμα. Στο θέμα αυτό, όπως και σε άλλα ζητήματα λειτουργίας του λιμένα και εξυπηρέτησης των φορτίων, θεωρούν ότι λύσεις μπορεί να δώσει μόνο το ιδιωτικό management.

Πηγή: voria.gr

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter