Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Τα έργα του κράτους προϋπόθεση για τις επενδύσεις στον ΟΛΘ

thessaloniki limani ol8 olth aftodioikisi.medium

Οι υποχρεωτικές επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από τον ιδιώτη που θα πάρει το 67% της ΟΛΘ Α.Ε., αυτά τα 180 εκατ. των επενδύσεων, είναι σε άμεση συνάρτηση με την υλοποίηση από πλευράς κράτους και εταιρειών του δημοσίου, των σημαντικών επενδύσεων υποδομής που συνδέουν τον ΟΛΘ με το εθνικό οδικό δίκτυο/ΠΑΘΕ αλλά και το δίκτυο του σιδηροδρόμου .Ο διαγωνισμός για την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε. μπαίνει στην τελική ευθεία του και τώρα, βάσει των απαιτήσεων της σύμβασης παραχώρησης, υπουργεία, αρμόδιες υπηρεσιες, εταιρείες του δημοσίου τρέχουν για να κινηθούν οι διαδικασίες και να προχωρήσουν έργα- συνολικού ύψους 50 εκατ ευρώ- που έπρεπε να είχαν εκτελεστεί από χρόνια για να αξιοποιηθεί η αναπτυξιακή δυναμική του λιμανιού και να γίνει η Θεσσαλονίκη ένας σύγχρονος κόμβος συνδυασμένων μεταφορών. Η σύμβαση παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ Α.Ε., έτσι όπως τροποποιήθηκε για να ανταποκρίνεται στην πώληση του μεριδίου του δημοσίου, είναι ξεκάθαρη. Οι επενδύσεις από τον ιδιώτη θα γίνουν στην πρώτη επταετία, ξεκινώντας από τον τρίτο χρόνο της έναρξης της Σύμβασης και εάν οι επενδύσεις σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυα, εκτός ΟΛΘ, δεν έχουν ολοκληρωθεί τότε θα δοθεί παράταση και στο επενδυτικό πρόγραμμα του παραχωρησιούχου. Όμως το να εκτελεστούν τα έργα αυτά στους απαιτούμενους χρόνους, δεν φαίνεται εύκολο, αν ληφθούν υπ΄οψιν τα πολύ στενά δημόσια οικονομικά και οι ρυθμοί κατασκευής των δημοσίων έργων στην χώρα μας. Το ένα έργο που τίθεται ως προαπαιτούμενο, αυτό της απευθείας σύνδεσης του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ, σέρνεται κυριολεκτικά για κοντά 20 χρόνια αφού ξεκίνησε το 1998 και με τη μέθοδο της "σαλαμοποίησης", κομμάτι - κομμάτι, με διαφορετικές εργολαβίες και καθυστερήσεις, σήμερα, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Τέλη του 2015 η διοίκηση του ΟΛΘ αποφάσισε να συνεργαστεί με την Εγνατία Οδό Α.Ε. για να γίνει η μελέτη για το εναπομείναν τμήμα των 700 μέτρων της ημιτελούς οδογέφυρας που θα ενώνει την βάση του 6ου προβλήτα του λιμανιού/ Πύλη '16', με τον ΠΑΘΕ, σε σημείο μετά τον 'Κόμβο 16', δηλαδή τον Κόμβο της Λαχαναγοράς. Όπως δήλωσε στη Voria.gr ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. κ. Αντωνούδης, η οριστική μελέτη θα είναι έτοιμη περί τον Ιούνιο και το έργο, προϋπολογισμού περίπου 35 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, όπως τουλάχιστον διαβεβαίωσε ο αναπλ. υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Χαρίτσης. Το έργο είναι πρώτης προτεραιότητας γιατί από το Λιμάνι σε καθημερινή βάση περνάνε ως και 1.000 φορτηγά που μεταφέρουν φορτία εκατομμυρίων τόνων, τα οποία αναγκαστικά, βγαίνουν στον ΠΑΘΕ απο παρακαμπτήριο στη περιοχή Καλοχωρίου. Βέβαια κάποτε θα πρέπει να απαντηθεί από όσους σχεδιάζουν τα υπερτοπικής σημασίας έργα, γιατί δεν υπήρξε πρόνοια απευθείας σύνδεσης με τον ΠΑΘΕ από τη στιγμή μάλιστα που επανασχεδιάστηκε ο 'Κ16'.Με την μελέτη ώριμη, η απευθείας οδική σύνδεση Λιμανιού- ΠΑΘΕ, προφανώς θα πιάσει τους χρόνους που απαιτεί το επενδυτικό που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ. Σε ότι αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ, που υπάρχει αλλά με ελλείψεις και σημαντικές ανάγκες αναβάθμισης, τα πράγματα είναι πιο σύνθετα. Μόλις τις προάλλες η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Π.Κ.Μ. γνωμοδότησε υπέρ της μελέτης της ΕΡΓΟΣΕ για την σύνδεση του 6ου προβλήτα ( σ.σ των containers) με το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω σιδηροδρομικής γέφυρας μήκους 1 χλμ., προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση στο τμήμα των γραμμών του ΟΣΕ εντός του ΟΛΘ και θα πρέπει να εγκατασταθεί σε αυτά τα περίπου 700 μέτρα, έτσι ώστε να σταματήσει η χρονοβόρα, αναγκαστική, αλλαγή από ντηζελάμαξα σε ηλεκτράμαξα. Αυτή η συνδετήρια γέφυρα είναι τμήμα του έργου "6ος προβλήτας ΟΛΘ- Θεσσαλονίκη- Στρυμώνας - Προμαχώνας" που κυρίως αφορά την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Voria.gr η ωρίμανση των μελετών θα απαιτήσει περίπου ενάμισι χρόνο ακόμη ενώ άλλα τρία θα χρειαστούν για την δημοπράτηση, ανάθεση και κατασκευή του. Ωστόσο, η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του ΟΛΘ με το δίκτυο του ΟΣΕ αφορά και άλλα πράγματα όπως την βελτίωση της επιδομής στα τμήματα που συνδέουν τον ΟΛΘ με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, τμήματα που έχουν αφεθεί στη φθορά του χρόνου και των μεγάλων καταπονήσεων που προκαλούν τα εμπορευματικά τραίνα. Τμήματα της γραμμής πλημμυρίζουν, αλλού πρέπει να γίνει αντικατάσταση σιδηροτροχιών και να στρωθεί νέο έρμα.Τα παραπάνω έργα πρέπει να γίνουν και μάλιστα γρήγορα καθώς ο διαγωνισμός πώλησης της ΟΛΘ Α.Ε. μπαίνει στην τελική του ευθεία και θεωρείται βέβαιο ότι στις 24 Μαρτίου θα υποβληθούν τουλάχιστον τρεις δεσμευτικές προσφορές από τους υποψηφίους αγοραστές.Άλλωστε η σύμβαση παραχώρησης της ΟΛΘ ΑΕ "έγινε πάνω" στη σύμβαση για τον ΟΛΠ και πριν τέσσερα χρόνια ήταν θέμα συζήτησης η μεγάλη πίεση που είχε ασκηθεί στην τότε κυβέρνηση από την Cosco για να γίνει η σύνδεση του Νέου Ικονίου με το Θριάσιο και το σιδηροδρομικό δίκτυο, τέλη Φεβρουαρίου του 2013.
Πηγή: voria.gr

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter