Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

ΟΛΘ: Νέα αναβολή στον διαγωνισμό- Χονδρό παιχνίδι στην πλάτη της πόλης

thessaloniki limani ol8 olth aftodioikisi.medium

Νέα καθυστέρηση στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Θεσσαλονίκης, η πολλοστή, ίσως η πέμπτη ή και η έκτη στη σειρά, αφού το ΤΑΙΠΕΔ επρόκειτο να ολοκληρώσει την διαγωνιστική διαδικασία με τις δεσμευτικές προσφορές, τον Απρίλιο του 2016.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της Voria.gr, ούτε η 14η Φεβρουαρίου 2017 θα είναι η τελική ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών. Πριν περίπου 15 ημέρες οι αρμόδιοι του ΤΑΙΠΕΔ συζητούσαν με τους υποψηφίους αγοραστές του 67% της ΟΛΘ Α.Ε. ως και νέα παράταση δύο μηνών, αλλά τελικά μετά από αντιδράσεις ορισμένων υποψηφίων η παράταση θα είναι μικρότερη.
Αλλά ακόμα κι αυτή η εξέλιξη αναμένεται να σηκώσει καινούργιο κύμα δυσαρέσκειας, όχι μόνο στους περισσότερους υποψηφίους, αλλά και στους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης και της βόρειας Ελλάδας που υποστηρίζουν ότι αναβολές επί αναβολών υποβαθμίζουν την διαγωνιστική διαδικασία και την αξία του Λιμανιού.
Πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, πίσω από την νέα αναβολή βρίσκεται το γνωστό θέμα των αντιρρήσεων των υποψηφίων στην πραγματοποίηση επενδύσεων 180 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο δεσμεύτηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Μέχρι σήμερα ο μόνος υποψήφιος που έχει δηλώσει ότι προτίθεται να υλοποιήσει επενδύσεις 180 εκατομμυρίων στην πρώτη επταετία είναι το σχήμα Deutche Invest Equity Partners- ομίλου Ιβάν Σαββίδη και μεγάλου port operator του οποίου η επωνυμία ακόμη δεν έχει ανακοινωθεί. Οι υπόλοιποι, όπως έχει γίνει γνωστό από καιρό, αντιδρούν και ζητούν πολύ χαμηλότερες επενδύσεις στην επταετία ή ακόμα και σε φάσεις, σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Να σημειωθεί ότι στο σχήμα DIEP- Σαββίδης-port operator, αρχικά ο όμιλος Σαββίδη όπως και ο port operator θα έχουν μειοψηφικά ποσοστά με την μεγαλύτερη συμμετοχή να έχει το γερμανικό επενδυτικό κεφάλαιο. Εκτιμάται ότι μελλοντικά τα ποσοστά των συμμετοχών μπορεί να αλλάξουν και εφόσον τα funds τοποθετούνται έχοντας κάνει υπολογισμούς που θα τους δώσουν σημαντικά κέρδη μετά από κάποια χρόνια, συμπεραίνεται ότι οι επενδύσεις των 180 εκατ. ευρώ δεν είναι καθόλου υπερβολικές στην περίπτωση του ΟΛΘ.
Το γεγονός είναι πάντως ότι αρκετοί ενδιαφερόμενοι αντιδρούν σε ότι αφορά το αρχικό επενδυτικό πακέτο, ενώ επίσης έχει λεχθεί ότι οι καθυστερήσεις εν μέρει οφείλονται και στις έμμεσες παρεμβάσεις που ασκούνται από την Cosco, που θεωρεί ότι έχοντας εξασφαλίσει τον έλεγχο του Λιμανιού του Πειραιά, ενδεχομένως θα χάσει φορτία αν αναπτυχθεί με επενδύσεις στις υποδομές για τα εμπορευματοκιβώτια, το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ένας από τους υποψηφίους για την ΟΛΘ Α.Ε., φέρεται να βρίσκεται σε συζητήσεις με την Cosco, επειδή θεωρείται ότι τα συμφέροντά τους είναι συμπληρωματικά, δηλαδή ο ΟΛΘ να είναι ουσιαστικά λιμάνι γενικού και χύδην φορτίων και ο ΟΛΠ των containers. Bεβαίως, τα transit containers προς τις χώρες της Βαλκανικής δεν μπορούν το ίδιο ικανοποιητικά να εξυπηρετηθούν από τον Πειραιά, όπως από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Εάν επιλεγεί ιδιώτης που δεν θα δεσμευτεί να επενδύσει στην 6η προβλήτα και το container terminal, θα είναι σαν να επιλέγεται συνειδητά ο μαρασμός και η υποβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Γι' αυτό και επανειλημμένως έχει υποστηριχθεί ότι το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί και ανταγωνιστικά προς αυτό της Θεσσαλονίκης.
Τα containers είναι το παρόν και το μέλλον στις θαλάσσιες μεταφορές. Άλλωστε μη λησμονούμε, master plan και μεσοπρόθεσμο επιχειρησιακό του ΟΛΘ έχουν αναδείξει σαν σημαντικότερο έργο την επέκταση της 6ης προβλήτας, έργο καίριας σημασίας για να γίνει η Θεσσαλονίκη κέντρο συνδυασμένων μεταφορών.
Σχετικά με τη νέα παράταση που ήδη αποφασίστηκε να δοθεί, λέγεται ότι έχει παίξει ρόλο και η αυτόνομη πλέον συμμετοχή της ΓΕΚ, που από τον Νοέμβριο διαχώρισε την πορεία της από τη ρωσική RZD. Θα βρει port operator η ΓΕΚ ή θα συμπλεύσει με κάποιον από τους υποψηφίους;
Υπενθυμίζεται ότι στη δεύτερη και τελική φάση του διαγωνισμού και πιο κοντά στην κατάθεση προσφορών φαίνεται πως είναι η ιαπωνική Mitsui, η Ρ&Ο της Dubai Ports, η ICTS από τις Φιλιππίνες και η APM της δανέζικης Maersk, όπως και η κοινοπραξία DIEP-ομίλου Σαββίδη.
Επί του παρόντος αυτό που γνωρίζουμε είναι, ότι ο διαγωνισμός για την ΟΛΘ Α.Ε. πάει για μία ακόμη φορά πίσω και δεν έχουμε παρά να περιμένουμε από το ΤΑΙΠΕΔ να ανακοινώσει την νέα ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, με ό,τι αρνητικές συνέπειες έχουν οι πολλές αναβολές.

Πηγή: voria.gr

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter