Πεμ04252024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Καλπάζοντας προς την πρώτη θέση παρά τις… «τρικλοποδιές»

0Κωστόπουλος1

Συγκλίνουσες είναι οι απόψεις αλλά και τα στοιχεία που δείχνουν ότι το τρέχον έτος το λιμάνι του Πειραιά θα βρεθεί στην πρώτη θέση της κατάταξης των λιμένων της Μεσογείου και στην Πέμπτη θέση της κατάταξης των ευρωπαϊκών λιμένων.

Ωστόσο χθες κατά τη διάρκεια της ετήσιας εκδήλωσης της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης και εξ αφορμής και των επισημάνσεων του προέδρου της κ. Φ. Κωστόπουλου κύκλοι των χρηστών δεν έκρυβαν τον προβληματισμό τους για την, προσωρινώς ανασταλθείσα, «απόπειρα» εμπλοκής του ΚΑΣ με «προκάλυμμα» την εμπλοκή ολόκληρου του Πειραιά στην υλοποίηση του master plan του ΟΛΠ .Η οποία και προκάλεσε την «οργή» και την αντίδραση σύσσωμών των παραγωγικών τάξεων της πόλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την ομιλία του ο πρόεδρος της Δ.Ν.Ε. κ. Φ. Κωστόπουλος μεταξύ των άλλων χαρακτήρισε κομβικής σημασίας για τον Πειραιά να ολοκληρώσει το συντομότερο δυνατό τις λιμενικές επενδύσεις ώστε να προλάβει τα σημαντικά επίσης επενδυτικά σχέδια λιμανιών που ανταγωνίζεται.

Η Ιταλική «προσπάθεια» και οι σιδηρόδρομοι

Να σημειωθεί ότι ο κ. Κωστόπουλος εστίασε και στη σιδηροδρομική κάλυψη τονίζοντας ότι ο Πειραιάς για να φτάσει τα τρία μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια που έχουν ανεπτυγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο και σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα είναι απαραίτητη η κάλυψη αυτών των «ανταγωνιστικών μειονεκτημάτων» όπως τα χαρακτήρισε. Το σιδηροδρομικό τοπίο πάντως φαίνεται ότι απασχολεί και τους χρήστες των λιμενικών εγκαταστάσεων σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη καθώς δεν έχει, όπως από τις συζητήσεις εξήχθη, διαλάθει της προσοχής η προσπάθεια Ιταλικών λιμένων με πρόταγμα τις έως και άριστες σιδηροδρομικές τους καλύψεις να «κλέψουν» μερίδα του έργου που συντελείται στα δύο μεγάλα ελληνικά λιμάνια. Πόσο δε μάλλον όταν κυβέρνηση της Ιταλίας σχεδιάζει να υπογράψει μνημόνιο κατανόησης το οποίο θα προβλέπει πως θα ενταχθεί στην πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» της Κίνας, όπως πρόσφατα αποκάλυψε η εφημερίδα Financial Times. Να σημειωθεί ότι οι χρήστες των λιμενικών εγκαταστάσεων φαίνεται να «επενδύουν» στην ανάπτυξη των σιδηροδρομικών καλύψεων διατηρώντας ωστόσο συγκρατημένη αισιοδοξία καθώς είναι γνωστό ότι στο σιδηροδρομικό άξονα Πειραιά-Θεσσαλονίκης
θα έχουν ολοκληρωθεί πλήρως τα έργα τηλε-διοίκησης, σηματοδότησης και ETCS σε όλο το μήκος του το 2020. Γεγονός που θα επιτρέψει την αύξηση της ταχύτητας και της ασφάλειας σε πολύ περισσότερα σημεία, με αποτέλεσμα η διάρκεια του δρομολογίου ( για τα επιβατικά τραίνα)να μειωθεί στις 3 ώρες και 30 λεπτά με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται και για την δρομολόγηση υπερταχέων ( για τα ελληνικά δεδομένα) εμπορευματικών συρμών.

Το «άνοιγμα» της αγοράς

Ένα άλλο στοιχείο του προβληματισμού που φαίνεται να διακατέχει μερίδα των παραγωγικών τάξεων και συνδέεται με τους επιχειρησιακούς σχεδιασμούς του ΟΛΠ είναι και το θέμα του αναγκαίου «ανοίγματος» προς τους χρήστες ώστε να επιτευχθεί «διασπορά» έργου και όχι «συγκέντρωση» υπό την COSCO. Και τούτο καθώς, όπως κατέστη σαφές, ο ευρύτερος Πειραιάς προσδοκά σε μία ανάπτυξη μέσω και των δραστηριοτήτων των ναυτικών πρακτορείων, και όχι μόνο, και σε ένα πλαίσιο free & fair competition έργου που θα δικαιολογήσει το άνοιγμα, μεταξύ των άλλων θετικών, και ενός μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας στις εκτός λιμένος επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Η 100χρονη Δ.Ν.Ε. και οι διεθνείς εξελίξεις

Για τον εορτασμό των 100 χρόνων από της ιδρύσεώς της οδεύει με την συμπλήρωση των 3 χρόνων θητείας του παρόντος προεδρείου της η Διεθνής Ναυτική Ένωση όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος κ. Φ. Κωστόπουλος σημειώνοντας ότι πρωταρχικός στόχος της Ένωσης είναι να διατρανώσει το κύρος της ώστε να είναι αντάξιο της μακρόχρονης ιστορίας της και της προσφοράς της στα λιμενικά δρώμενα της χώρας. Ο κ. Κωστόπουλος με την ευκαιρία αυτή αναφέρθηκε στις δομικού χαρακτήρα αλλαγές που συνέβησαν τα τελευταία πέντε χρόνια στην αγορά των παγκόσμιων ναυτιλιακών γραμμών, στις «συμμαχίες» που διαμορφώθηκαν αλλά και στις στρατηγικές των λιμένων σημειώνοντας πως η στρατηγική επιλογή των εταιριών για τα λιμάνια μεταφόρτωσης είναι καθοριστική για το μέλλον των λιμανιών της Μεσογείου. Μάλιστα δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι η ανταγωνιστικότητα ενός λιμένα εξαρτάται από το σύνολο των υπηρεσιών που προσφέρει για να αναφερθεί στην Πλοηγική Υπηρεσία, τις ρυμουλκήσεις, τις εξυπηρέτηση των φορτίων κλπ τονίζοντας ότι η Δ.Ν.Ε. συνεργάζεται με τους εμπλεκόμενους φορείς για την επίτευξη του κοινού στόχου που δεν είναι άλλο από την συνεχή βελτίωση της ταχύτητας εξυπηρέτησης των πλοίων σε ανταγωνιστικό κόστος.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Από τις επισημάνσεις του προέδρου της Δ.Ν.Ε. δεν θα μπορούσε να διαλάθουν και αυτές για τον ΟΛΘ. Όπως ανέφερε ο ΟΛΘ υπό τον νέο πάροχο μπορεί να προσελκύσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς εκτός από το τοπικό φορτίο που βρίσκεται σε καλή ιισσοροπία (εισαγωγών εξαγωγών) μπορεί να εξυπηρετήσει και φορτία transit λειτουργόντας σαν πύλη τω Βαλκανίων εφόσον ολοκληρωθούν οι σιδηροδρομικές διαβαλκανικές συνδέσεις και μεγαλώσει τα βυθίσματα για να εξυπηρετεί μεγαλύτερα πλοία. Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ κ. Σ. Θεοφάνης αναφέρθηκε στα επιχειρησιακά σχέδια του ΟΛΘ προβαίνοντας σε ανάλογες επισημάνσεις με εκείνες που είχε προ ημερών κάνει από του βήματος του forum των Δελφών.O κ. Θεοφάνης αποκάλυψε ότι οι μέτοχοι του ΟΛΘ έλαβαν την απόφαση, στο καινούργιο έργο της επέκτασης του σταθμού των εμπορευματοκιβώτιων, να υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησης και πλοίων 18.000 teus (εμπορευματοκιβωτίων), καλύπτοντας τις ανάγκες των main liners κάτι που θα καταστεί εφικτό το 2022.

Ολόκληρη η ομιλία του προέδρου της Δ.N.E.κ. Φ. Κωστόπουλου έχει ως ακολούθως:

“Σας καλωσορίζω στη ετήσια εκδήλωσή μας που πραγματοποιείται με τη συμπλήρωση ενός έτους από την ανάληψη καθηκόντων της νέας διοίκησης. Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι με την συμπλήρωση των 3 χρόνων θητείας του Προεδρείου μας, η Δ.Ν.Ε θα συμπληρώσει τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της. Πρωταρχικός μας στόχος λοιπόν είναι η Δ.Ν.Ε να διατρανώσει το κύρος της ώστε να είναι αντάξιο της μακρόχρονης ιστορίας της,
Ο ναυτικός πράκτορας με τις διεθνείς επαφές που διαθέτει προβάλλει στο εξωτερικό συνεχώς τα δυνατά πλεονεκτήματα και τις προοπτικές της χώρας μας. Εντοπίζει τις ανάγκες των ξένων επενδυτών και σε συνεργασία με άλλους φορείς προσπαθεί να διαμορφώσει το κατάλληλο περιβάλλον και τις υποδομές ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους.
Οι εξελίξεις στον κύριο τομέα δραστηριότητας των μελών μας, η εκπροσώπηση των ναυτιλιακών γραμμών, είναι ραγδαίες και πολύ σημαντικές τα τελευταία 5 χρόνια. Στην αγορά των παγκόσμιων ναυτιλιακών γραμμών έχει υπάρξει μεγάλη συγκέντρωση καθώς οι 10 πρώτες αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% της συνολικής χωρητικότητας πλοίων. Παράλληλα με τις 3 συμμαχίες που διαμορφώθηκαν τους δίνεται η δυνατότητα να επενδύσουν σε μεγαλύτερα πλοία, να εκμεταλλευτούν οικονομίες κλίμακας και να αποκτήσουν ακόμη ισχυρότερη θέση.
Η στρατηγική επιλογή τους για τα λιμάνια μεταφόρτωσης είναι καθοριστική για το μέλλον των λιμανιών της Μεσογείου. Η απόφασή τους εξαρτάται από τη γεωγραφική θέση των λιμανιών, το κόστος και το επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και τις δυνατότητες εξυπηρέτησης των mega vessels. Όλες οι υπηρεσίες που προσφέρονται στα πλοία αυτά, από την πλοηγική υπηρεσία και τη ρυμούλκηση ως και την φόρτο-εκφόρτωση έχουν τη σημασία τους για την τελική αξιολόγησή τους. Η Δ.Ν.Ε συνεργάζεται με άλλους φορείς για την επίτευξη κοινού στόχου: της συνεχούς βελτίωσης της ταχύτητας εξυπηρέτησης των πλοίων σε ανταγωνιστικό κόστος.
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται στην παγκόσμια αγορά των Τακτικών Γραμμών, όπως η υπερπροσφορά χωρητικότητας στο trade Άπω Ανατολής –Ευρώπης και οι δυσοίωνες προβλέψεις στο Trade Άπω Ανατολής –Β. Αμερικής λόγω του εμπορικού πολέμου, είναι πιο ευνοϊκές για την χώρα μας και τα λιμάνια μας καθώς τα μεγαλύτερα πλοία αρχίζουν να έρχονται και στη Μεσόγειο.
Ο Πειραιάς είναι το σταυροδρόμι 3 Ηπείρων και έχει πετύχει σε λίγα χρόνια να αναδειχτεί σε βασικό hub στην Ανατολική Μεσόγειο. Πλέον ο στόχος είναι να ανταγωνιστεί τα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου που κάνουν πάνω από 5 εκατ. teus αλλά και τα μεγάλα λιμάνια της Β. Ευρώπης. Είναι λοιπόν κομβικής σημασίας ο Πειραιάς να ολοκληρώσει το συντομότερο τις λιμενικές επενδύσεις τόσο στη ΣΕΠ όσο και στον ΟΛΠ ώστε να προλάβει τα σημαντικά επίσης επενδυτικά σχέδια των λιμανιών που ανταγωνίζεται.

Για να μπορέσει όμως ο Πειραιάς να φτάσει τα 3 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια που έχουν πολύ ανεπτυγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα, σύνδεση εθνικού με ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, είναι απαραίτητη η κάλυψη αυτών των ανταγωνιστικών μειονεκτημάτων. Η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και των end to end υπηρεσιών πρέπει να είναι εθνικός μας στόχος. Η Δ.Ν.Ε με το κομβικό ρόλο που έχει συνδέοντας τις θαλάσσιες με τις χερσαίες μεταφορές επιδιώκει με τους φορείς που εμπλέκονται να εργαστεί από κοινού στην κατεύθυνση αυτή.
Προοπτικές ανάπτυξης υπάρχουν και στους άλλους τομείς που δραστηριοποιούνται τα Μέλη μας, όπως η κρουαζιέρα αλλά η μεταφορά οχημάτων δια θαλάσσης. Με την πρόσφατη έγκριση του υποχρεωτικού μέρους του Μaster plan του Ο.Λ.Π αναμένεται η έναρξη εργασιών για την επέκταση του επιβατικού λιμένα και τη δημιουργία σταθμού κρουαζιέρας, που είναι απαραίτητα έργα για την ανάδειξη του λιμανιού σε Home Port. Eπιπλέον με την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων και την υπόγεια οδική σύνδεσή του δίνονται επιπλέον πλεονεκτήματα στο Car Terminal για την διεκδίκηση σημαντικού ρόλου στη Μεσόγειο σαν hub port.
H Δ.Ν.Ε έχοντας ρόλο πανελλαδικό παρακολουθεί την εξέλιξη και στα υπόλοιπα ελληνικά λιμάνια. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με το νέο πάροχο μπορεί να προσελκύσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς εκτός από το τοπικό φορτίο που βρίσκεται σε καλή ισορροπία (εισαγωγών-εξαγωγών), μπορεί να εξυπηρετήσει και το φορτίο transit. Μπορεί να λειτουργήσει σαν πύλη των Βαλκανίων εφόσον ολοκληρωθούν οι σιδηροδρομικές διαβαλκανικές συνδέσεις και μεγαλώσει το βύθισμα έτσι ώστε εκτός από τα μικρότερα feeder πλοία να έρθουν και μεγαλύτερα πλοία, δημιουργώντας έτσι περισσότερες απευθείας συνδέσεις με το διεθνές δίκτυο λιμένων.
Με τη ψήφιση του νομοσχεδίου για τα περιφερειακά λιμάνια και την εφαρμογή του ευέλικτου μοντέλου της υπο-παραχώρησης ανοίγει ο δρόμος για την πρόσκληση ενδιαφερομένων επενδυτών. Στόχος πλέον είναι η σωστή ανάδειξη των δυνατοτήτων που υπάρχουν στα λιμάνια αυτά με την προσεκτική διαμόρφωση των master plan τους.
Ο ναυτικός πράκτορας εκτός των παραπάνω ρόλων έχει σαν βασικό του στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών του τοπικού φορτίου, των εισαγωγικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων. Έτσι όπως καθημερινά δουλεύουμε κοντά στους πελάτες μας είναι σημαντικό και η Δ.Ν.Ε να είναι κοντά στους φορείς εκπροσώπησης του εμπορίου, της βιομηχανίας, των επιχειρήσεων γενικότερα. Εκτός από τις συναντήσεις που έγιναν με επιμελητήρια και συνδέσμους, συμμετείχαμε και σε συνέδρια και σε κοινές επιτροπές με κύριο στόχο τη διευκόλυνση του εμπορίου.
Η διοίκηση της Δ.Ν.Ε θεωρεί καθήκον της την επιτέλεση κοινωνικού έργου. Εκτός από τις δωρεές, συμμετείχε σε ημερίδες και συνέδρια προκειμένου να ενημερωθούν οι νέοι για το επάγγελμά μας. Παράλληλα έγιναν συναντήσεις με τα Κρατικά και ιδιωτικά Πανεπιστήμια Ναυτιλιακής κατεύθυνσης για την ανάπτυξη προγραμμάτων πρακτικής εξάσκησης και καλύτερης σύνδεσης των αποφοίτων με την αγορά εργασίας και τον κλάδο μας.
Αναφορικά με την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, η ΔΝΕ υπέγραψε τέσσερις ΣΣΕ κατά την περίοδο της κρίσης χωρίς να υπάρξουν μειώσεις, κρατώντας σε υψηλό επίπεδο τις αμοιβές και δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στους νέους εργαζομένους.
Η Δ.Ν.Ε δεν λειτουργεί μόνο προς όφελος των Πρακτορείων-Μελών της αλλά και των εργαζόμενων σε αυτά. Mέσω των Ομάδων Εξειδίκευσης δίνεται η δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων τόσο μεταξύ των ειδικευμένων στελεχών στο αντικείμενό μας όσο και με το Δ.Σ. αποσκοπώντας στη βελτίωση της καθημερινής συνεργασίας με τους παρόχους δημοσίων ή ιδιωτικών υπηρεσιών. Για την επιτυχία του έργου των Ομάδων προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα συνεργασίας και ανοιχτού διαλόγου. Μελετάμε προγράμματα εκπαίδευσης δεξιοτήτων που θα προτείνουμε στα μέλη μας.
Τέλος δίνουμε έμφαση στην προβολή του ρόλου και του έργου της Ενώσεως, έχοντας ως κύρια μέσα το 3μηνιαίo περιοδικό μας «Ελληνικά Λιμάνια», την ιστοσελίδα μας www.dne.com.gr και τη σελίδα μας στο Linkedin(ΔΝΕ).
Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τις Αρχές και τις Διοικήσεις Λιμένων, τα Επιμελητήρια, τις Επαγγελματικές Ενώσεις, τις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και των Τελωνειακών Υπηρεσιών, το Σύνδεσμο Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου, τη διοίκηση και το προσωπικό της Ενώσεώς μας καθώς και τα στελέχη των Εταιρειών - Μελών που συμμετέχουν στις ομάδες εργασίας για την πολύ καλή συνεργασία μας”.

Οι άλλες παρεμβάσεις

Στην χθεσινή εκδήλωση της Δ.Ν.Ε. παρεμβάσεις μεταξύ των άλλων έκαναν ο γ.γ. Λιμένων του ΥΝΝΠ κ. Χ. Λαμπρίδης, ο πρόεδρος του ΝΕΕ κ. Γ. Πατέρας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ κ. Σ. Θεοφάνης ο εκπρόσωπος της PCT SA Α. Βαμβακίδης, εκπρόσωποι φορέων ναυτικών πρακτόρων απο την Θεσσαλονίκη και την Κύπρο, αλλά και ο εκπρόσωπος του ΕΒΕ Πειραιώς κ. Μαρκομιχάλης.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter