Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Brexit: Ανησυχεί ο ESPO και η ΒΡΑ για τα Βρετανικά λιμάνια - καθησυχαστική η May

00 1075885 κουτί

«Ανησυχεί» ο ESPO τόσο γα το μεταβατικό στάδιο όσο και για την μετά Brexit εποχή όσον αφορά στη διασφάλιση της ομαλότητας των εμπορευματικών ροών μεταξύ λιμένων της Βρετανίας και της Ε.Ε.
Ειδικότερα η επίδραση του Brexit στα λιμάνια να συμπεριλήφθη ως προτεραιότητα στην αξιολόγηση των διάφορων σεναρίων μετά την αποχώρηση της Βρετανίας απαιτεί ο European Sea Ports Organisation (ESPO). Ο ESPO ουσιαστικά ζητά από τους διαπραγματευτές, να δώσουν προτεραιότητα στην θαλάσσια μεταφορά στην δεύτερη φάση των διαπραγματεύσεων για το Brexit. Ενόψει του γεγονότος, ότι ένα μεγάλο μέρος του εμπορίου μεταξύ ΕΕ και Βρετάνιας θα διεξαχθεί μέσα από τα λιμάνια, είναι μείζονος σημασίας να συμπεριλήφθη η επιρροή των μετά brexit σεναρίων στον τομέα της θαλάσσιας μεταφοράς.
«Τα λιμάνια της Ευρώπης χρειάζονται ασφάλεια και χρόνο, να προσαρμοστούν στις νέες πραγματικότητες μετά το. Αν επηρεαστεί αρνητικά η υπάρχουσα ροή των Shortsea-μεταφορών, δεν θα υπάρξουν νικητές», δήλωσε ο Chairman της ESPO Eamonn O’Reilly.

Οι διαπραγματευτές πρέπει να στοχεύσουν στην διασφάλιση της ρευστότητας των RoRo και Shortsea μεταφορών μεταξύ της UK και των υπόλοιπων 27 κρατών μελών της ΕΕ και να το αναδείξουν σε κεντρικό στόχο. Αυτή την στιγμή η τελωνιακή ένωση και η ενιαία αγορά επιτρέπουν την πρόσβαση στα λιμάνια των φορτηγών RoRo χωρίς προηγούμενη άδεια, το οποίο αποτρέπει την συμφόρεση στους δρόμους που οδηγούν στα λιμάνια και οι επιχειρήσεις μπορούν να εμπιστευτούν το Just-in-time-Logistics. Ωστόσο σύμφωνα με τον ESPO η επαναφορά των ελέγχων στα σύνορα μεταξύ της ΕΕ και UK ενέχει τον κίνδυνο, να μετατραπούν τα λιμάνια σε «λαιμό του μπουκαλιού» και να δημιουργήσουν προβλήματα σε μακροχρόνια υφιστάμενες αλυσίδες διανομής. Για τον λόγο αυτό ο ESPO ζητά από τους διαπραγματευτές να λάβουν υπόψη τους τις οικονομικές, επιχειρησιακές και δομικές συνέπειες της επαναφοράς των έλεγχων των συνόρων.
Για την αποτελεσματική προετοιμασία για την επαναφορά των ελέγχων θα πρέπει οι τελωνιακές αρχές είδη να ξεκινήσουν συζητήσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο και να συντονιστούν. Στόχος δεν θα έπρεπε όμως να είναι διακρατικές συμβάσεις κατά τον ESPO. Ιδιαιτερότητες και διάρκεια μίας μεταβατικής περιόδου θα πρέπει να διαλευκανθούν το συντομότερο για να είναι δυνατή η προετοιμασία των λιμανιών και συναφών επαγγελματιών στον τομέα των Logistics εγκαίρως.
Σε περίπτωση επαναφοράς των ελέγχων πολλά λιμάνια θα πρέπει να προβούν σε προσαρμογές στα τέρμιναλς και να επενδύσουν σε καινοτόμες IT-λύσεις και επιπλέον προσωπικό. Μερικές επιχειρήσεις ασχολούνται αποκλειστικά με το εμπόριο με κράτη μέλη της ΕΕ. Συνέπειες θα έχει το Brexit ειδικά για αυτές επειδή μέχρι στιγμής δεν διαθέτουν εμπειρίες ή resources για εξαγωγές εκτός της τελωνιακής ένωσης.
Μια κατάλληλη συνθήκη που να ρυθμίζει το εμπόριο μεταξύ ΕΕ και UK είναι, σύμφωνα με τον ESPO μείζονος σημασίας για να μην υπάρξουν προβλήματα στο εμπόριο και να αποφευχθούν σημαντικές αυξήσεις στα εμπορεύματα.
Η Βρετανική πλευρά
Η νέα οδηγία για την καλή λειτουργία της διοίκησης των λιμανιών
The new Ports Good Governance Guidance εκδόθηκε από το UK Department for Transport στις 5 Μαρτίου του 2018.
Οι οδηγία εστιάζει στην συνεργασία στην διοίκηση για της αρχές των λιμανιών στην Αγγλία και Ουαλία και συμπεριλαμβάνει τομείς που έχουν συνάφεια με όλες της μορφές λιμενικών αρχών με λεπτομερείς οδηγίες για λιμάνια που ανήκουν σε trust και σε τοπικές αρχές.
Η Sara Walsh, Corporate Services Manager at the British Ports Association είπε : “Καλωσορίζουμε τις οδηγίες του Department for Transport που είναι μία νέα προσέγγιση για να αναπτύξουμε καλές διοικητικές οδηγίες που θα εφαρμόζονται σε όλους τους τύπους λιμανιών, είτε ιδιωτικά είτε ανήκουν σε trust είτε σε τοπικές αρχές.
Η οδηγία δεν είναι νομοθετικό κείμενο και δεν απαιτεί ακατόρθωτες νομικές προϋποθέσεις από τα λιμάνια. Είναι σημαντικό το έγγραφο να παραμείνει συμβουλευτικό και στόχος είναι η τελική του μορφή να είναι χρήσιμη για όλους τους τύπους και μεγεθών λιμανιών».
Η Βρετανίδα πρωθυπουργός
Καθησυχαστική ήταν σε πρόσφατη ομιλία της η πρωθυπουργός της Βρετανίας κ. Τ. May απέναντι στους φόβους που έχουν αναδυθεί για τις επιπτώσεις στο λιμενικό σύστημα της Βρετανίας από το επικείμενο Brexit. Να σημειωθεί ότι εκπρόσωποι των παραγωγικών τάξεων αλλά και φορέων που δραστηριοποιούνται στον λιμενικό τομέα και τις μεταφορές έχουν εκφράσει φόβους για σοβαρές καθυστερήσεις στη διακίνηση αγαθών εξ αιτίας του ενδεχομένου να υπάρξουν αλλαγές στα δεδομένα των ελέγχων πολύ δεν περισσότερο σε εκείνες τις διαδικασίες που εμπλέκονται στο εμπόριο τρίτες μη κοινοτικές χώρες που χρησιμοποιούν λιμάνια της ΕΕ για την διακίνηση προς τη Βρετανία αγαθών. Το όλο σκηνικό είναι σε γνώση του British Ports Association το οποίο έχει κρούσει επίσης τον κώδωνα του κινδύνου από την έναρξη των συζητήσεων για το Brexit.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter