Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Πώς θα γίνει η Θεσσαλονίκη ενεργειακό κέντρο - LNG Hub στο λιμάνι

DEPA Kitsakos aftodioikisi

«Έχουμε σκοπό να καταστήσουμε την περιοχή γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε ένα LNG Ηub, δηλαδή σε ένα ενεργειακό κέντρο με τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου, ενώ σε ένα πολύ σημαντικό κόμβο ενεργειακό πιστεύω ότι θα αναδειχθεί τα επόμενα χρόνια η Αλεξανδρούπολη, με τη δημιουργία του πλωτού τέρμιναλ LNG και την συνάντηση στην περιοχή των μεγάλων αγωγών φυσικού αερίου». Τα παραπάνω τόνισε από το βήμα του Thessaloniki Summit 2017 ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Θεόδωρος Κιτσάκος, προσθέτοντας ότι από τη βόρεια Ελλάδα περνάει το 90% των μεγάλων ενεργειακών έργων που αφορούν στη χώρα μας, σχεδόν όλων δηλαδή, πλην των projects της Ρεβυθούσας και του East Med (επένδυση 6 δισ.δολ.) που θα καταλήγει στη Θεσπρωτία.

Η Θεσσαλονίκη θα γίνει πραγματικό ενεργειακό κέντρο και για τα ΕΛΠΕ εάν επαναλειτουργήσει ο αγωγός που συνδέει το διυλιστήριο της βιομηχανίας με τα Σκόπια, που επί πέντε χρόνια δεν χρησιμοποιείται. Η επαναλειτουργία του αγωγού των ΕΛΠΕ, επισήμανε ο CEO του Ομίλου κ. Γρηγόρης Στεργιούλης, θα αυξήσει κατακόρυφα τις εξαγωγές πετρελαϊκών από τη Θεσσαλονίκη προς την ΠΓΔΜ, αλλά επίσης σε Κοσσυφοπέδιο και Βουλγαρία, ενώ εάν οι τεχνικές προσαρμογές στις προδιαγραφές των ναυτιλιακών καυσίμων κάνουν επιλέξιμο το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης, τότε αυτό θα γίνει βιώσιμο για τα ΕΛΠΕ σε βάθος χρόνου.

Οι δρόμοι της ενέργειας συναντώνται στην Ελλάδα

Η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο των Κοινοτικών πολιτικών για την αγορά του φυσικού αερίου, όχι πλέον από έναν αλλά από διαφορετικούς προμηθευτές έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ασφαλής τροφοδοσία. Η ΕΕ υποστηρίζει και τα τρία μεγάλα projects που μπορούν να καταστήσουν τη χώρα μας hub ενεργειακό, δηλαδή τον ΤΑΡ, το LNG τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη και τον αγωγό East Med, υπογράμμισε ο κ. Γεράσιμος Θωμάς, εκπρόσωπος της DG Energy της Κομισιόν.

Αλλά για να μην είναι η Βόρεια Ελλάδα απλώς ο χώρος διέλευσης των αγωγών φυσικού αερίου, θα πρέπει μέσα από την περιφερειακή συνεργασία να καταστεί δυνατή η αξιοποίηση των διασυνδέσεων σε ελληνικό έδαφος.

Ξεκινούν τα έργα της ΔΕΔΑ ύψους 300 εκατ ευρώ

Σε ό,τι αφορά την προμήθεια της χώρας και της κατανάλωσης με φυσικό αέριο ο κ. Κιτσάκος είπε ότι εντός του Οκτωβρίου θα ξεκινήσουν το έργα της ΔΕΔΑ, ύψους 300 εκατ. ευρώ, σε Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία και Εύβοια και σε επόμενα 12-15 χρόνια θα πετύχουμε αύξηση 4 bcm. «Φέτος έχουμε ρεκόρ κατανάλωσης με 5 bcm φυσικού αερίου. Άλλωστε, υπάρχουν 200 χλμ δικτύου χαμηλής πίεσης που περιμένουν να χρησιμοποιηθούν», πρόσθεσε.

Όπως είπε ο κ. Κιτσάκος, ήδη ετοιμάζεται το επιχειρησιακό σχέδιο για τη Δυτική Μακεδονία που θα φτάσει ταυτόχρονα με τον ΤΑΡ, ενώ βάσει του Μνημονίου με τη ΔΕΗ θα εξασφαλιστεί η τροφοδοσία με φυσικό αέριο της Πάτρας, της Κρήτης και άλλων νησιών.

Ενεργειακή εξοικονόμηση και ιδιωτικά κεφάλαια

Για την ενεργειακή εξοικονόμηση- αποδοτικότητα των κτηρίων οι χρηματοδοτικές ανάγκες στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι τεράστιες καθώς έχουν υπολογιστεί σε 200 δισ. ευρώ το χρόνο, χρηματοδοτικές ανάγκες που δεν μπορούν να καλυφθούν από δημόσιους πόρους και πρέπει οπωσδήποτε να αξιοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια, τόνισε ο κ. Θωμάς.

Τα 500 εκατομμύρια που διατίθενται στην Ελλάδα συνολικά (μαζί με το Εξοικονομώ κατ΄οίκον), είναι πολύ λίγα αφού καλύπτουν μόλις την ενεργειακή αναβάθμιση 1.000- 1.500 κτηρίων.

«Πρέπει να αλλάξει η επικρατούσα νοοτροπία στην Ευρώπη. Το δημόσιο δεν μπορεί να διαθέσει τους τεράστιους πόρους που απαιτούνται για την ενεργειακή αναβάθμιση των παλαιών κτηρίων, πρέπει να αξιοποιηθούν και ιδιωτικά κεφάλαια ενώ οπωσδήποτε, από τις κατοικίες, πρέπει να προηγηθούν τα δημόσια κτήρια. Η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων, δημιουργεί μία πολλά υποσχόμενη αγορά για ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις», συνέχισε.

Για τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ, κ. Στεργιούλη, η Ευρωπαϊκή Ένωση σε ό,τι αφορά την ενέργεια, τρεις δρόμους πρέπει παράλληλα να ακολουθήσει, την αξιοποίηση των ορυκτών υδρογονανθράκων, την εξοικονόμηση ενέργειας και την δημιουργία χώρων αποθήκευσης ενέργειας.

Προχωράει η κατασκευή του ΤΑΡ

Στο Thessaloniki Summit 2017 την πρόοδο του έργου του αγωγού ΤΑΡ, παρουσίασε η νέα country manager για την Ελλάδα κ. Κατερίνα Παπαλεξανδρή.

Έτσι λοιπόν, η κατασκευή του ΤΑΡ προχωράει βάσει χρονοδιαγράμματος. «Καθαρίσαμε και διαμορφώσαμε 441 χλμ. Αγωγού, ενώνουμε σωλήνες σε πάνω από 400 χλμ. , 276 χλμ. Τάφρου καλύφθηκαν με χώρα, πάνω από 170 χλμ. Όδευσης έχουν αποκατασταθεί, ενώ η εταιρεία έχει σε εξέλιξη 60 προγράμματα κοινωνικών και περιβαλλοντικών επενδύσεων και στο ελληνικό τμήμα έχουμε συνεργαστεί με 340 εταιρείες, με συνολικές δαπάνες πάνω από 1,2 δισ. ευρώ».
Στην παρέμβασή της στις ενεργειακές εξελίξεις, η Ευρωβουλευτής της ΝΔ κ. Μαρία Σπυράκη, είπε ότι ο μεγάλος ασθενής του κλάδου είναι η ΔΕΘ η οποία θα πρέπει να μειώσει σημαντικά το μέγεθός της αλλά και να φτάσει στο 2022 χωρίς ελλείμματα.

Πηγή: www.voria.gr

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter