Σαβ04202024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

"Θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός σε κυβερνητικό επίπεδο για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού"

olp 985a

Την εκτίμηση ότι θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός σε κυβερνητικό επίπεδο με τα εμπλεκόμενα υπουργεία, αναφορικά με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά αλλά και της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ, εκφράζουν στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προειδοποιώντας ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση στην όλη διαδικασία θα δημιουργήσει αρνητικό κλίμα σε υποψήφιους επενδυτές αλλά και στους ευρωπαίους εταίρους καθώς η Ελλάδα έχει δεσμευθεί ήδη για την εφαρμογή ενός προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Ήδη μεγάλοι ναυτιλιακοί κολοσσοί στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αλλά και υποψήφιοι επενδυτές που διεκδικούν το λιμάνι του Πειραιά προχωρούν σε συμπράξεις και συμμαχίες εφαρμόζοντας οικονομίες κλίμακος ενώ ενισχύουν την παρουσία τους σε γειτονικά λιμάνια. Η cosco απέκτησε ήδη το 65,4% της fina liman το οποίο διαχειρίζεται το λιμάνι kumport στον Μαρμαρά της Τουρκίας.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι οι εξελίξεις αναφορικά με τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ δεν αποκλείεται να καθυστερήσουν, καθώς παρά το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να είναι διαλλακτικό ως προς τα ανταποδοτικά τέλη προς τους δήμους και στις παραχωρήσεις κάποιων εκτάσεων, αυτό που φαίνεται αυτή τη στιγμή να βρίσκεται σε εκκρεμότητα, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, είναι η διάκριση των αρμοδιοτήτων των εποπτικών αρχών για τα λιμάνια η ακόμα και η σύμπτυξή τους σε μία η δύο, αλλά και στο γεγονός ότι το υπουργείο Πολιτισμού που εμπλέκεται ως προς το έργο της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιά, φέρεται να ζητά την εξαίρεση της ανωτέρω περιοχής στην υπό αναθεώρηση νέα σύμβαση παραχώρησης αλλά και να θέτει θέμα διευκρινήσεων για τους αρχαιλογικούς χώρους .

Το υπουργείο Ναυτιλίας επιμένει ότι στη νέα σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να δημιουργηθεί η Αρχή Λιμένος που θα αναλάβει όλες τις διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες που ασκεί σήμερα ο ΟΛΠ, ένα γεγονός που σύμφωνα με έγκυρους νομικούς κύκλους υπάρχει σε όλα τα λιμάνια της Ευρώπης. Στη δημιουργία της συγκεκριμένης αρχής φέρεται να συμφωνεί και το ΤΑΙΠΕΔ.

Αυτή τη στιγμή επίσης στο υπουργείο Ναυτιλίας υπάγεται η Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων που στόχο έχει τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας και η οποία δίνει το "πράσινο φως" για τα περισσότερα έργα στα λιμάνια.

Επίσης στο υπουργείο Ναυτιλίας υπάγεται και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος που έχει την εποπτεία των συμβάσεων στα λιμάνια. Η λειτουργία των τριών αυτών δημοσίων εποπτικών αρχών σύμφωνα με στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας δημιουργούν κλίμα σύγχυσης και επιφυλακτικότητας στους υποψήφιους επενδυτές οι οποίοι φαίνεται να ζητούν σαφή διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων τους.

Την ίδια ώρα οι αντιδράσεις για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ συνεχίζονται.

Τη "σκυτάλη" πήρε χθες η δημοτική παράταξη "Το Λιμάνι της Αγωνίας" με την οποία ο νυν υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας είχε διεκδικήσει στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές τη δημαρχία στον Πειραιά. Στην ανακοίνωση της η παράταξη σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι: "Είναι αδιανόητο, αδόκιμο, ανιστόρητο και καταστροφικό να παραχωρούνται δημοτικές και δημόσιες εκτάσεις παραχωρημένες στον ΟΛΠ για την άσκηση των λιμενικών δραστηριοτήτων του και σε καμία περίπτωση για την πώληση σε ξένους ή ακόμη και ντόπιους επενδυτές".

Και προσθέτει: "Είναι ανεπίτρεπτο να παραχωρούνται κτίρια και οικόπεδα τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως μνημεία (ΣΙΛΟ - Κτιστές Δεξαμενές - Πέτρινη αποθήκη - Πενταόροφες αποθήκες του ΟΛΠ, Ηετιώνεια Πύλη), ως πλατείες (Πλ. Καραϊσκάκη - Πλ. Αγ. Νικολάου, όπου υπάρχουν και αρχαιότητες του Κονώνειου Τείχους), ως διατηρητέα κτίρια (Παγόδα, Τελωνείο)".

Πάντως, ο φάκελος με τις παρατηρήσεις των δήμων ως προς τη νέα σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να έχει κλείσει έως το τέλος της εβδομάδας ή τις αρχές της άλλης καθώς θα πρέπει να τεθεί υπόψη και των βασικών διεκδικητών για την απόκτηση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ από τους οποίους είναι βέβαιο ότι θα ζητούνται επενδύσεις για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να παραχωρηθεί στη συνέχεια και επιπλέον ποσοστό - μέχρι και το 67% των μετοχών της επιχείρησης.

Οι βασικοί διεκδικητές για το λιμάνι του Πειραιά είναι η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2016 καθώς αποτελεί ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα της συμφωνίας με τους εταίρους, που εγκρίθηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία της Βουλής.

Τέλος αυτού του μήνα η αρχές Νοεμβρίου αναμένεται και η απόφαση του ΣτΕ για τον ΟΛΠ αναφορικά με τη συνταγματικότητα και τη νομιμότητα της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter