Πεμ04252024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Κατεβαίνουν οι Ρώσοι για λιμάνια και τρένα

Olth 5932

Δύο πράγματα πρόεκυψαν για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τους ελληνικούς σιδηροδρόμους από την επίσκεψη του Α. Τσίπρα στη Μόσχα: Πρώτον, οι Ρώσοι θα κατέβουν στους διαγωνισμούς και, δεύτερον και ίσως αυτονόητο, οι διαγωνισμοί θα γίνουν. Αυτό που δεν ξεκαθαρίστηκε, όπως είναι άλλωστε πάγια πλέον πολιτική στα θέματα που αφορούν τους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, είναι εάν και προς ποια κατεύθυνση θα αλλάξουν οι όροι. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα ένα-ένα.

Ο ρώσος πρόεδρος Βλάντιμιρ Πούτιν δήλωσε πως η Αθήνα δεν ζήτησε καμία οικονομική βοήθεια αλλά υπογράμμισε πως η Ρωσία μπορεί να συμμετάσχει στο εν εξελίξει πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και με τα χρήματα που θα καταβάλλει ως τίμημα σε περίπτωση επικράτησής της μπορεί η Ελλάδα να πληρώσει τις υποχρεώσεις της. Εκ του οποίου συνάγεται μετά και την συνάντηση των δύο ανδρών και την παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού κατά τις δηλώσεις αυτές, ότι οι διαγωνισμοί προχωρούν. Από την άλλη πλευρά πάντως, κυβερνητικές πηγές διέρρεαν από χθες το απόγευμα στην Αθήνα πως ξεκαθαρίστηκε στην ρωσική πλευρά ότι δεν θα πουληθούν πλειοψηφικά πακέτα «αλλά ακόμα και έτσι οι ρώσοι ενδιαφέρονται».

Η όλη συζήτηση αφορά τρείς συγκριμένους διαγωνισμούς: Αυτόν για το 67,7% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης και τους δυο, ξεχωριστούς διαγωνισμούς για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ. Δηλαδή αφενός της μοναδικής εταιρείας παροχής σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα και αφετέρου της ελληνικής εταιρείας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, γνωστής και ως ΕΕΣΣΤΥ ή και Rosco.

Και οι τρεις αυτοί διαγωνισμοί βρίσκονται στην δεύτερη φάση και είτε δεν έχει ανακοινωθεί ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών (ΟΛΘ) είτε έχουν δοθεί αλλεπάλληλες παρατάσεις (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ). Για την ιστορία αξίζει ίσως να αναφέρουμε πως προ διετίας ο Vladimir Ivanovich Yakunin, επικεφαλής της JSC Russian Railways και στενός συνεργάτης του Ρώσου προέδρου εκτιμούσε πως η αποτίμηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι γύρω στα 30 εκατομμύρια ευρώ, της Rosco στα 10 εκατομμύρια και του 67,7% του ΟΛΘ στα επίπεδα των 100 εκατομμύριων ευρώ.

Στο διαγωνισμό για τον ΟΛΘ οι Ρώσοι κατεβαίνουν με όχημα την κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων τους, την JSC Russian Railways, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία σιδηροδρόμων διεθνώς, σε κοινοπραξία με την ελληνική ΓΕΚ Τέρνα. Η ίδια κοινοπραξία «κτυπάει» και τους άλλους δυο διαγωνισμούς. Δεν κατεβαίνει όμως μόνη της...

Στην τελική φάση για το διαγωνισμό για το 67,7% του ΟΛΘ (όπως προβλέπει, προσώρας τουλάχιστον, η προκήρυξη) έχουν προκριθεί επίσης η φερόμενη ως φαβορί λόγω μεγεθών και εμπειρίας APM Terminals, B.V. (θυγατρική του δανέζικου ναυτιλιακού κολοσσού Maersk) αλλά και οι, διόλου ευκαταφρόνητες σε διεθνή κατάταξη, International Container Terminal Services, Mitsui & Co και P&O Steam Navigation (θυγατρική της DP World). Όπως και οι λιγότερο γνωστές Deutsche Invest Equity Partners και Duferco Particiption.

Όπερ μεθερμηνευόμενο, τίποτα δεν είναι σίγουρο για τους Ρώσους ή οιονδήποτε άλλον, σε συνθήκες διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού. Πόσο μάλλον που από την αρχή έως και προσφάτως δηλώνουν πως συνδέουν ενδεχόμενη εξαγορά του ΟΛΘ με ταυτόχρονη απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (conditionality) για να αναπτύξουν, όπως σημειώνουν, τις συνδυασμένες μεταφορές.

Όμως και στην TΡΑΙΝΟΣΕ, όπου είναι και πιο συμβατό το αντικείμενο της με την ρωσική JSC Russian Railways, ενεργό ενδιαφέρον υπάρχει και από την ρουμανική Grup Feroviar Roma. Η Grup Feroviar, αν και δεν θεωρείται ιδιαίτερα δυναμική υποψηφιότητα, χρησιμοποιείται οψίμως (όπως επιτρέπουν οι όροι του διαγωνισμού) ως όχημα με το οποίο επιχειρεί να μπει με αξιώσεις στους ελληνικούς σιδηροδρόμους η σημαντική αμερικανική σιδηροδρομική επιχείρηση Watco Companies. Τους φακέλους για αυτόν τον διαγωνισμό είχε πάρει και η SNCF (Société nationale des chemins de fer français) η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία της Γαλλίας αν και ουδέποτε ενεπλάκει ιδιαίτερα ενεργά στις σχετικές διαβουλεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ και θεωρείται ότι έχει de facto αποχωρήσει.

Όσον αφορά το διαγωνισμό για την ROSCO, απέναντι στην ελληνορωσική κοινοπραξία, βρίσκονται η γαλλική Alstom σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens.

Εν κατακλείδι, οι ρώσοι πράγματι ενδιαφέρονται να μπουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τα τρένα αλλά δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Εκτός εάν οι ευρύτερες πολιτικοοικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα διώξουν όλους του άλλους υποψηφίους. Ακόμα όμως και σε μια τέτοια, απευκταία, περίπτωση δυσμενούς εξέλιξης για την θέση της χώρας στο διεθνές γίγνεσθαι η APM Terminals και η Watco εκτιμάται ότι δεν θα αποθαρρυνθούν εύκολα...

Επομένως, ουδέν νεώτερον από το... ανατολικό μέτωπο για την αξιοποίηση του ΟΛΘ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτός από το ότι συζητούνται ανοιχτά στο ανώτατο δυνατό διακρατικό επίπεδο με τη Ρωσία, όπως έγινε και με την Κίνα για τον Πειραιά, αλλά στην Αθήνα... ποιούμεν τη νήσσαν.

ΥΓ: Οι κινέζοι, παρά τις περί του αντιθέτου εκτιμήσεις, δεν ενδιαφέρονται να αγοράσουν τα ελληνικά τρένα. Ενδιαφέρονται να αναβαθμίσουμε τις υποδομές και βάζουν αν θέλουμε τις εταιρείες τους (με το αζημίωτο) που έχουν τεχνογνωσία να το φτιάξουν. Θυμίζουν δε με κάθε ευκαιρία πως διατίθενται και έχουν εξασφαλιστεί ευρωπαϊκοί πόροι για τα έργα αυτά...

 

Πηγή: www.capital.gr

 

 

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter