Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Σε «σταθερή» τροχιά ανόδου… το βαρέλι

petrelaio 00Επέστρεψε η τιμή του βαρελιού πάνω από τα 100$ ύστερα από την ελαφρά μείωση που καταγράφηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας.

Επιτάχυνση των ερευνών για υδρογονάνθρακες

petreleo1495456381Πρωτοβουλίες για επιτάχυνση των ερευνών για φυσικό αέριο στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου - σε πρώτη φάση - και της Κρήτης που έχουν παραχωρηθεί προς εξερεύνηση πρόκειται να ανακοινώσει η κυβέρνηση. Στόχος να αξιοποιηθεί το «παράθυρο ευκαιρίας» για τον εντοπισμό και την αξιοποίηση των ελληνικών κοιτασμάτων που δημιουργεί η συγκυρία αλλά και να ανατραπεί η εικόνα των καθυστερήσεων που είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια.

«Αντιστέκεται»… το μπρεντ

petrelaio 00Πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι εξακολουθεί να κυμαίνεται η τιμή του μπρεντ παρά τις σημαντικές υποχωρήσεις που καταγράφηκαν μέσα στην εβδομάδα.

«Πεισματικά»… πάνω από τα 100 $

oil barrel stackΑκόμη και η ανακοίνωση της πρόθεσης του Αμερικανού προέδρου Μπάιντεν να απελευθερώσει μεγάλες ποσότητες πετρελαίου από τα αμερικανικά στρατηγικά αποθέματα με στόχο να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων στις αντλίες των πρατηρίων δεν στάθηκε ικανή να ρίξει την τιμή του βαρελιού κάτω από τα 100 $.

Κομισιόν-Φυσικό αέριο: Είμαστε προετοιμασμένοι για οποιαδήποτε περίπτωση

imagesΗ Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεργασθεί στενά με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για να προετοιμασθούν για οποιαδήποτε κατάσταση θα αφορά την τροφοδοσία σε φυσικό αέριο, μετά την ενεργοποίηση νωρίτερα σήμερα από το Βερολίνο του σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την διαχείριση των προμηθειών φυσικού αερίου σε περίπτωση διατάραξης ή διακοπής των ρωσικών εξαγωγών.

Η άρνηση της G7 να πληρώσει σε ρούβλια, θα σημάνει τη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου

gaspipeline2Ο Ρώσος βουλευτής Ιβάν Αμπράμοβ δήλωσε σήμερα Δευτέρα ότι η άρνηση της G7 να καταβάλει τις πληρωμές για το ρωσικό φυσικό αέριο που προμηθεύεται σε ρούβλια μπορεί να οδηγήσει σε μια αδιαμφισβήτητη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου, μεταδίδει το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο το πρακτορείο RIA.

«Κατρακύλησε» το βαρέλι

petrelaio 188191558Υποχωρούν οι τιμές του πετρελαίου μετά το lockdown δύο φάσεων που ανακοινώθηκε στη Σαγκάη, λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων του κορωνοϊού.

Η απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής για το ενεργειακό

fysiko aerio 34H Eυρωπαϊκή Ένωση θα απεξαρτηθεί σταδιακά από τις εισαγωγές ρωσικού αερίου, πετρελαίου και άνθρακα το συντομότερο δυνατόν, όπως ορίζεται στη διακήρυξη των Βερσαλλιών, αναφέρει η απόφαση του Συμβουλίου Κορυφής της ΕΕ.

Ερωτήσεις και απαντήσεις για την αποθήκευση φυσικού αερίου στην ΕΕ (πίνακες)

aerio mainΗ Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση με την οποία θεσπίζεται υποχρέωση ελάχιστου επιπέδου αποθήκευσης αερίου σε ποσοστό 80 % για τον επόμενο χειμώνα, ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, ποσοστό το οποίο θα ανέλθει στο 90 % για τα επόμενα έτη. Ακολουθούν ερωτήσεις και απαντήσεις γύρω απο την απόφαση αυτή.

1. Γιατί προτείνει η Επιτροπή μια ελάχιστη υποχρέωση αποθήκευσης αερίου;

Οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ για την ασφάλεια του εφοδιασμού με αέριο σχεδιάστηκαν έχοντας υπόψη εξαιρετικά ψυχρούς χειμώνες ή μικρής κλίμακας διαταραχές του εφοδιασμού. Ωστόσο, δεν μας παρέχουν επαρκή μέτρα για την αντιμετώπιση των κινδύνων για την ασφάλεια του εφοδιασμού και της αστάθειας των αγορών αερίου που ισχύουν σήμερα. Η αποθήκευση αερίου μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην κατοχύρωση της ασφάλειας εφοδιασμού της ΕΕ, καλύπτοντας, κατά τους συνήθεις χειμώνες, το 25-30 % του αερίου που καταναλώνεται σε ολόκληρη την ΕΕ.

Κατά τη χειμερινή περίοδο που πλησιάζει πλέον στο τέλος της, παρατηρήθηκαν πρωτοφανώς χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης, λόγω της υψηλής ζήτησης για αέριο παγκοσμίως η οποία δεν μπόρεσε να καλυφθεί από την προσφορά. Ιδιαίτερα σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου που ανήκουν σε ορισμένους φορείς εκμετάλλευσης τρίτων χωρών παρατηρούνται εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα πλήρωσης. Τα χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης αερίου, σε συνδυασμό με την κλιμάκωση της ένοπλης σύγκρουσης στην Ουκρανία από τον Φεβρουάριο του 2022, συνέβαλαν στην αύξηση της αβεβαιότητας της αγοράς και οδήγησαν σε μεγαλύτερη αστάθεια των τιμών της ενέργειας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή πρότεινε μια ελάχιστη υποχρέωση αποθήκευσης για τα κράτη μέλη της ΕΕ ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια του εφοδιασμού με αέριο πριν από τον χειμώνα και να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για απρόβλεπτες και δυνητικά πιο μακροχρόνιες δυσκολίες εφοδιασμού.

2. Πώς κατέληξε η Επιτροπή στον στόχο του 80 % και στα ενδιάμεσα βήματα;

Τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι υπόγειες υποδομές αποθήκευσης αερίου στην επικράτειά τους θα πληρωθούν τουλάχιστον στο 80 % της χωρητικότητάς τους σε επίπεδο κράτους μέλους έως την 1η Νοεμβρίου 2022, με αύξηση σε 90 % για τα επόμενα έτη. Ο στόχος του 90 % αντικατοπτρίζει τα μέσα ιστορικά επίπεδα πλήρωσης στην ΕΕ (με μέσο όρο 87 % τα τελευταία έτη). Αυτός είναι επίσης ο στόχος που χρησιμοποιούν οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Αερίου κατά τον σχεδιασμό έκτακτης ανάγκης.

Για τον ερχόμενο χειμώνα, οι ενδιάμεσοι στόχοι για κάθε κράτος μέλος καθορίζονται για τον Αύγουστο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2022. Από το 2023, τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν την επίτευξη των ενδιάμεσων στόχων για τον Φεβρουάριο, τον Μάιο, τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο. Οι εν λόγω εθνικές πορείες καθορίστηκαν λαμβάνοντας υπόψη τα ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως η δυναμικότητα έγχυσης κάθε εγκατάστασης αποθήκευσης, και συγκεντρώθηκαν για κάθε κράτος μέλος.

3. Πώς θα διασφαλιστεί η αποθήκευση αερίου για τα κράτη μέλη που δεν διαθέτουν δική τους χωρητικότητα αποθήκευσης;

Η ύπαρξη επαρκούς ποσότητας αερίου στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης σε ολόκληρη την ΕΕ αποτελεί κοινή ευθύνη και θα ωφελήσει τους πάντες. Η πρόταση της Επιτροπής έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν από κοινού σε ολόκληρη την ΕΕ, σε πνεύμα αλληλεγγύης. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη που δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης υποχρεούνται να διασφαλίζουν ότι έως την 1η Νοεμβρίου θα έχει αποθηκευτεί σε άλλες χώρες της ΕΕ αέριο το οποίο αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 15 % της ετήσιας κατανάλωσης αερίου του κράτους μέλους που δεν διαθέτει εγκαταστάσεις αποθήκευσης.

Ως εναλλακτική επιλογή, τα κράτη μέλη που δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης μπορούν να αναπτύξουν από κοινού μηχανισμό επιμερισμού των βαρών με ένα ή περισσότερα κράτη μέλη που διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης, βάσει εκτιμήσεων κινδύνου που προσδιορίζουν τις ανάγκες τους. Όταν τα κράτη μέλη δεν είναι διασυνδεδεμένα ή όταν η διασυνοριακή μεταφορά είναι περιορισμένη, η υποχρέωση αποθήκευσης θα πρέπει να μειώνεται αναλόγως.

Η ΕΕ διαθέτει ένα καλά ανεπτυγμένο δίκτυο διασυνδεδεμένων αγωγών, το οποίο επιτρέπει την κοινή χρήση πόρων αερίου. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να εξασφαλίσουν τη χρήση αυτής της υφιστάμενης υποδομής σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο με αποτελεσματικό τρόπο. Η πρόταση καθιστά επίσης σαφές ότι δεν μπορούν να επιβληθούν περιορισμοί στη διασυνοριακή πρόσβαση και χρήση εγκαταστάσεων αποθήκευσης ή εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου.

4. Πώς θα παράσχετε κίνητρα στους φορείς εκμετάλλευσης να γεμίσουν τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης;

Ο νέος κανονισμός προτείνει έκπτωση 100 % από τα τιμολόγια μεταφοράς βάσει δυναμικότητας στα σημεία εισόδου και εξόδου στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Επιπλέον, τα κράτη μέλη θα είναι ελεύθερα να σχεδιάσουν άλλα μέτρα για την παροχή κινήτρων για την αποθήκευση αερίου — είτε διαθέτουν στην επικράτειά τους εγκαταστάσεις αποθήκευσης είτε όχι. Για παράδειγμα, εάν το κράτος μέλος το κρίνει αναγκαίο μπορεί να παρέχει οικονομική στήριξη ή αποζημίωση σε παράγοντες της αγοράς ώστε να διασφαλίζεται η επίτευξη των στόχων πλήρωσης. Η αποζημίωση αυτή μπορεί να συνιστά κρατική ενίσχυση, κατά την έννοια του άρθρου 107 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ, και ενδέχεται να χρειαστεί να κοινοποιηθεί αναλόγως στην Επιτροπή. Η ανακοίνωση REPowerEU της 8ης Μαρτίου έχει ήδη διευκρινίσει ότι το δίκαιο της Ένωσης επιτρέπει στα κράτη μέλη να χορηγούν τέτοιες κρατικές ενισχύσεις σε προμηθευτές βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της ΣΛΕΕ.

5. Τι συμβαίνει εάν τα κράτη μέλη δεν βρίσκονται σε καλή πορεία ή δεν επιτύχουν τους στόχους τους;

Είναι ευθύνη των κρατών μελών να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για να επιτύχουν την πορεία πλήρωσης και τον στόχο πλήρωσης. Για τον σκοπό αυτό, μπορούν να επιβάλλουν αποτρεπτικές κυρώσεις και πρόστιμα στους συμμετέχοντες στην αγορά, καθώς και να προσφέρουν οικονομικά κίνητρα ή αποζημίωση.

Η Επιτροπή θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην παρακολούθηση των στόχων πλήρωσης και στη διασφάλιση της επίτευξής τους, υποβάλλοντας έκθεση στην ομάδα συντονισμού για το φυσικό αέριο, η οποία θα έχει ρητή εντολή να παρακολουθεί τις επιδόσεις των κρατών μελών στον τομέα της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο.

Η Επιτροπή θα ελέγχει τακτικά τους ενδιάμεσους στόχους καθ' όλη τη διάρκεια της περιόδου πλήρωσης. Εάν υπάρχει σημαντική υστέρηση (άνω του 2 %) από αυτούς τους ενδιάμεσους στόχους, η Επιτροπή θα εκδίδει προειδοποίηση και θα συνεργάζεται με το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος, μαζί με την ομάδα συντονισμού για το φυσικό αέριο, συνιστώντας σειρά μέτρων που πρέπει να ληφθούν αμέσως από το κράτος μέλος.

Εάν, μετά από έναν μήνα, εξακολουθεί να υφίσταται απόκλιση από την προβλεπόμενη πορεία επαναπλήρωσης, η Επιτροπή θα εκδίδει, ως μέτρο έσχατης ανάγκης, απόφαση που θα υποχρεώνει το κράτος μέλος να λάβει μέτρα για την αποτελεσματική εξάλειψη της απόκλισης από την πορεία. Τα μέτρα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, την επιβολή υποχρεώσεων στους προμηθευτές αερίου να αποθηκεύουν ελάχιστες ποσότητες αερίου ή την υποχρέωση των ιδιοκτητών εγκαταστάσεων αποθήκευσης να δημοπρατήσουν τη χωρητικότητά τους σε άλλους συμμετέχοντες στην αγορά.

6. Πώς θα διασφαλίσετε ότι τα κράτη μέλη θα έχουν αποτελεσματικό έλεγχο των εφεδρειών αποθήκευσης αερίου;

Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου αποτελούν υποδομές ζωτικής σημασίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή προτείνει την πιστοποίηση των φορέων αποθήκευσης από την άποψη της ασφάλειας του εφοδιασμού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα ουσιώδη συμφέροντα ασφάλειας σε επίπεδο κρατών μελών, περιφερειών ή ΕΕ.

Εάν η αξιολόγηση καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν τέτοιοι κίνδυνοι και ότι δεν μπορούν να βρεθούν άλλα μέτρα για την εξάλειψη των εν λόγω κινδύνων, ενδέχεται να καταστεί αναγκαία η υποχρέωση εκποίησης της εγκατάστασης αποθήκευσης. Σε μια τέτοια περίπτωση, η εκποίηση θα πραγματοποιείται με δίκαιη αποζημίωση για την αξία του περιουσιακού στοιχείου. Κατά περίπτωση, θα μπορούσαν να ληφθούν προσωρινά μέτρα για την προστασία του ελέγχου της εγκατάστασης μέχρι την αλλαγή ιδιοκτησίας.

7. Θα πληρώσει ο προϋπολογισμός της ΕΕ για τις αγορές αερίου ή για την παροχή κινήτρων για την πλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης;

Όχι. Για την επίτευξη του στόχου, τα κράτη μέλη μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να παρέχουν χρηματοδοτική στήριξη ή αποζημίωση σε παράγοντες της αγοράς. Τα κράτη μέλη που παρέχουν αποζημίωση θα είναι επίσης ελεύθερα να αποφασίζουν τον τρόπο χρηματοδότησής της. Μπορούν να επιλέξουν να τη χρηματοδοτήσουν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού ή μέσω εισφοράς που χρεώνεται μαζί με το τιμολόγιο δικτύου.

8. Πότε θα τεθούν σε ισχύ τα μέτρα αυτά;

Ο παρών κανονισμός θα αρχίσει να ισχύει μετά την έκδοσή του στο πλαίσιο της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας, δηλαδή μετά την ψήφιση του από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Η Επιτροπή υπέβαλε επειγόντως την πρόταση αυτή και ελπίζει ότι θα εγκριθεί από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο με ταχεία διαδικασία, ώστε να παράγει αποτελέσματα ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Όσον αφορά ειδικότερα την πιστοποίηση, υπάρχουν περίπου 160 εγκαταστάσεις αποθήκευσης στην ΕΕ. Για να γίνει μια ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, σε ένα πρώτο κύμα πιστοποίησης, θα εξεταστούν οι εγκαταστάσεις με μέγεθος αρκετά σημαντικό ώστε να διαδραματίσουν ρόλο στην ασφάλεια του εφοδιασμού, δηλαδή άνω των 3,5 TWh, και οι οποίες είχαν σταθερά χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης στο τέλος του χειμώνα. Οι εν λόγω εγκαταστάσεις αποθήκευσης θα πρέπει να πιστοποιηθούν εντός 100 ημερών από την έναρξη ισχύος της νομοθεσίας. Οι άλλες εγκαταστάσεις θα πιστοποιηθούν σε έναν δεύτερο κύκλο, εντός 18 μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού.

 

Στοιχεία και αριθμοί

Κατανάλωση αερίου στην ΕΕ

(bcm) 2015 2016 2017 2018 2019 2020
ΕΕ των 27 (από το 2020) 361,8 382,0 407,6 399,7 412,2 399,6
Αυστρία 8,4 8,7 9,4 8,9 9,3 8,8
Βέλγιο 17,2 17,5 17,8 18,4 18,5 18,4
Βουλγαρία 3,1 3,2 3,3 3,1 2,9 3,0
Τσεχία 7,9 8,5 8,7 8,3 8,7 8,8
Γερμανία 78,9 85,1 95,4 92,8 95,5 91,2
Δανία 3,2 3,0 3,2 3,2 3,1 2,8
Εσθονία 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,4
Ελλάδα 3,2 4,1 5,0 4,9 5,3 5,8
Ισπανία 28,2 28,8 31,3 31,1 35,5 32,1
Φινλανδία 2,7 2,5 2,4 2,6 2,6 2,6
Γαλλία 39,7 43,3 43,5 41,6 42,4 39,5
Κροατία 2,5 2,6 3,0 2,8 2,9 3,0
Ουγγαρία 9,1 9,7 10,4 10,1 10,3 10,6
Ιρλανδία 4,4 5,1 5,2 5,4 5,5 5,5
Ιταλία 67,5 70,9 75,2 72,7 74,5 71,3
Λιθουανία 2,5 2,2 2,3 2,1 2,2 2,4
Λουξεμβούργο 0,9 0,8 0,8 0,8 0,8 0,7
Λετονία 1,3 1,4 1,2 1,4 1,4 1,1
Μάλτα 0,0 0,0 0,3 0,3 0,4 0,4
Κάτω Χώρες 40,1 42,0 43,5 43,0 44,9 44,1
Πολωνία 18,3 19,1 20,1 20,9 21,1 22,1
Πορτογαλία 4,7 5,0 6,2 5,8 6,1 5,9
Ρουμανία 11,3 11,4 12,0 12,0 11,2 11,7
Σουηδία 0,8 0,9 1,0 1,1 1,0 1,4
Σλοβενία 0,8 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9
Σλοβακία 4,6 4,7 5,0 4,9 4,9 4,9

Πηγή: ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ (EUROSTAT)



Χωρητικότητα αποθήκευσης της ΕΕ
Η συνολική χωρητικότητα υπόγειας αποθήκευσης στην ΕΕ είναι 1100 TWh (αντιστοιχεί περίπου σε 100 bcm), κατανεμημένη σε 160 εγκαταστάσεις σε 18 κράτη μέλη. Το μέγεθος και ο αριθμός των εγκαταστάσεων ποικίλλουν σημαντικά. Το 73 % της συνολικής χωρητικότητας της ΕΕ συγκεντρώνεται σε 5 κράτη μέλη: τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, τις Κάτω Χώρες και την Αυστρία.

Χώρα Χωρητικότητα (TWh)
AT 95,5
ΒΕ 9,0
BG 5,8
CZ 36,0
DE 245,3
DK 9,1
ES 34,2
FR 128,5
HR 5,2
HU 67,2
IT 197,7
LV 21,8
NL 143,8
PL 35,8
PT 3,6
RO 33,0
SE 0,0
SK 38,7
ΣΥΝΟΛΟ ΕΕ 1110,7


*Η εγκατάσταση αποθήκευσης στη Σουηδία δεν είναι επί του παρόντος συνδεδεμένη με το δίκτυο, αλλά μπορεί να είναι πλήρως λειτουργική εντός ενός μήνα

Το Μπρεντ ξεπέρασε τα 120 δολάρια το βαρέλι

petrelaio 00Η τιμή του πετρελαίου ξεπέρασε χθες τα 120 δολάρια το βαρέλι, ενόψει των πολλών διεθνών συνόδων που θα διεξαχθούν το επόμενο διήμερο και της πιθανότητας να συμφωνηθούν νέες κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας. 

«Πετάει» προς τα 120 $ το βαρέλι;

petrelaio 00Ανοδικές τάσεις στην τιμή των πετρελαιοειδών λόγω κυρίως της ανησυχίας για ένα πιθανό ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.

«Πετάει» το βαρέλι στην προοπτική εμπάργκο στα Ρωσικά πετρέλαια

petrelaio 00Δεν αποκλείεται η επιβολή εμπάργκο στα Ρωσικά πετρέλαια από την ΕΕ.

Ψάχνει αλλού για φυσικό αέριο η Βουλγαρία

fisikoaerioAP 768x480Η εισβολή του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία ωθεί τη Βουλγαρία να βάλει τέλος στον εφοδιασμό της χώρας με ρωσικό φυσικό αέριο, γράφει η ιστοσελίδα Politico.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter