Πεμ04182024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Εαρινή επίθεση «θεσμών» σε ναυτιλία και τουρισμό …

emporikos stolos 22

Επιχείρηση κατακρήμνισης των δύο ισχυρών πυλώνων της οικονομίας δηλαδή της ναυτιλίας και του τουρισμού διαβλέπουν εκπρόσωποι φορέων των παραγωγικών τάξεων που παρακολουθούν τα συμβαίνοντα στις Βρυξέλλες.

Η χθεσινή είδηση ότι ζητήθηκε η αύξηση της φορολόγησης της ναυτιλίας δεν φάνηκε να σόκαρε τόσο την ναυτιλιακή οικογένεια όσο εκείνη του τουρισμού. Και τούτο διότι το τελευταίο διάστημα του «κτυπήματος» είχαν προηγηθεί «πύρινα» δημοσιεύματα, κυρίως στον Γερμανικό Τύπο, τα οποία και αναφέρονταν στις ιδιαίτερες συνθήκες που χαίρει ο εφοπλισμός στην Ελλάδα.

Τα δημοσιεύματα αυτά ουσιαστικά επένδυσαν στην άγνοια του αναγνώστη τους που ελάχιστα έως και καθόλου γνωρίζει για την πραγματική φορολογική και αναπτυξιακή συνεισφορά της ναυτιλίας όπως και για το ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες φορολογούνται πλέον πολύ περισσότερο από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.

Άλλωστε πρόσφατα επώνυμα στελέχη της ναυτιλίας είχαν θέσει με νόημα το ερώτημα ότι αν υπήρχε ιδιαίτερη φορολογική μεταχείριση στην Ελλάδα τότε γιατί δεν έχει εγκατασταθεί και ο ανταγωνισμός εδώ για να καρπωθεί τα οφέλη.

Η στόχευση πάντως είναι απλή. Στην ετήσια έκθεσή της η ΕΕΕ αναφέρει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: «Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα συνεισέφερε στην οικονομία της χώρας με αύξηση κατά 9,04% του ναυτιλιακού συναλλάγματος και συμφωνία προαιρετικής εισφοράς 420 εκατομμυρίων ευρώ που κατανέμονται στα έτη 2013-2016. Επιπροσθέτως, από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν/διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (μετά από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους).

Ο φόρος υπολογίζεται επί τη βάσει των ίδιων κριτηρίων, τιμών και κλιμάκων που εφαρμόζονται στα πλοία ελληνικής σημαίας. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους.

Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία, πέραν των ουσιαστικών και αναντικατάστατων συνεισφορών στην ελληνική οικονομία.

Είναι αξιοσημείωτο ότι το σύστημα φόρου χωρητικότητας αποτελεί παγκόσμιο σύστημα φορολογίας της ναυτιλίας και εφαρμόζεται από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά και άλλα κράτη. Δεν πρόκειται για ιδιαίτερη κατηγορία φόρου αλλά για εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού των φορολογικών υποχρεώσεων των ναυτιλιακών εταιρειών. Συνεπώς, η Ελλάδα δεν αποτελεί κατά κανένα τρόπο εξαίρεση επί του θέματος».
Το ότι η ελληνική ναυτιλία στοχοποιείται ευθέως γίνεται ευκολότερα αντιληπτό, όπως ευστόχως αναφέρει και σε σχετικό δημοσίευμά του το capital.gr, και από το γεγονός πως στην συγκεκριμένη αξίωση των δανειστών δεν προσδιορίζεται δημοσιονομικός στόχος. Απλώς θέλουν να υπονομευτεί η ανταγωνιστικότητά της.

Επίσης στο ίδιο δημοσίευμα αναφέρεται ότι : «Συγκριτική μελέτη των φορολογικών συστημάτων Κρατών Μελών της ΕΕ αποδεικνύει ότι ακολουθούν ανάλογη με την ελληνική φορολογική μεταχείριση της ναυτιλίας τους, προκειμένου να κρατήσουν τα οφέλη για τις εθνικές οικονομίες τους.

Το ελληνικό μοντέλο του φόρου χωρητικότητας των πλοίων, το οποίο ελέγχθηκε και εγκρίθηκε κατά την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, ακολουθήθηκε από σχεδόν όλα τα Κράτη Μέλη της ΕΕ π.χ. Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρος, Μάλτα και μάλιστα σε ορισμένα από αυτά με ακόμη πιο ευνοϊκή δομή, αλλά και από τρίτες χώρες που έχουν εξελιχθεί σε ναυτιλιακά κέντρα.

Το γερμανικό πλαίσιο για τη ναυτιλία είναι ευνοϊκότερο από αυτό της υπόλοιπης Ευρώπης. Σύμφωνα με νομικές πηγές, με την υπαγωγή στο σύστημα του φόρου χωρητικότητας της Γερμανίας απαλλάσσονται τα κέρδη που προκύπτουν από τις δραστηριότητες των πλοιοκτητριών εταιρειών, αφού ο φόρος χωρητικότητας εξαντλεί την εταιρική φορολογική υποχρέωση της ναυτιλιακής εταιρείας. Επιπλέον και όσοι ιδιώτες επενδύουν σε γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες παραμένουν αφορολόγητοι σε ένα πρώτης τάξεως "φορολογικό παράδεισο" όπως το χαρακτηρίζουν ορισμένοι στην ίδια τη Γερμανία.

Η γερμανική κυβέρνηση παρέχει φοροαπαλλαγές στους επενδυτές μέσα από το σύστημα των KG Funds (Kommandit Gessellscketten) πάνω στο οποίο βασίστηκε όλη η χρηματοδότηση της ανάπτυξης του στόλου της Γερμανίας τα τελευταία δέκα έτη και το οποίο πλέον καταρρέει. Με απλά λόγια καθημερινοί άνθρωποι, απλοί καταθέτες (ή και όσοι θέλουν απλώς να δικαιολογήσουν εξαίρεση μεγάλων ποσών από την φορολογητέα ύλη τους) μπορούσαν να έχουν ευνοϊκότατη φορολογική μεταχείριση επενδύοντας τα κεφάλαιά τους σε αυτά τα σχήματα, τα οποία χρηματοδοτούσαν μαζί με τράπεζες την ανάπτυξη του γερμανικού στόλου.

Και κάπου εδώ βρίσκονται και οι ρίζες της νέας αξίωσης των δανειστών που απειλεί όχι απλώς την ελληνόκτητο ποντοπόρο αλλά την ελληνική εθνική οικονομία».
Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι στο εισαγωγικό μήνυμα του στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ ο πρόεδρος του δ.σ. της Θ. Βενιάμης μεταξύ άλλων παρατηρεί τα εξής: «...έχουμε καταθέσει στην Πολιτεία την επιθυμία μας αλλά και το όραμα να συμβάλλουμε ως εθνικός στρατηγικός και παραγωγικός πυλώνας στην αναπτυξιακή πορεία που χρειάζεται ο τόπος.

Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι, όπως κάθε επιχειρηματική επένδυση που υπάγεται σε συνθήκες σκληρού διεθνούς ανταγωνισμού, έτσι και η ναυτιλία έχει απόλυτη ανάγκη από σταθερό νομοθετικό πλαίσιο, νομική βεβαιότητα και ασφάλεια επενδύσεων».

Και προσθέτει ο κ. Βενιάμης παρακάτω: «...Η Ελλάδα έχει ύψιστο προνόμιο να εκπροσωπεί την πρώτη ναυτιλία διεθνώς, μια πρωτιά που της προσφέρει αναντικατάστατα οικονομικά οφέλη, όπως ουσιαστική και σταθερή εισροή συναλλάγματος, προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας, αλλά και κύρος σε διεθνές επίπεδο».

Αξίζει να υπενθυμιστεί στο σημείο αυτό ότι σύμφωνα με μελέτη ΙΟΒΕ, η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ναυτιλίας για την Ελλάδα ανέρχεται σε €13 δισ. ετησίως προσφέρουσα και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας (Ιανουάριος 2013). Μάλιστα υπολογίζει ότι το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών, από αυτές τις 192.000 θέσεις εργασίας, υπολογίζεται στα €2,7 δισ. με μεγάλο μέρος εξ αυτών να κατευθύνεται στα δημόσια ταμεία ως φόρος εισοδήματος και πρόσθετα ποσά στα ασφαλιστικά ταμεία.

 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter