Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ερωτήματα για το πλοίο θέτουν ναυτεργατικά σωματεία

pemen

Δέσμη ερωτημάτων που σχετίζονται με τα αξιόπλοο του πλοίου έθεσαν με κοινή ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΝΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΕΝ και η Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων των Ναυαγοσωστικών Ρυμουλκών.

Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το κυνηγητό του κέρδους των εφοπλιστών, δεν συμβιβάζεται με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Όπως έχει αποκαλυφθεί πίσω από τα τραγικά ναυάγια, πυρκαγιές κ.α. βρίσκονται σοβαρές παραλήψεις της αξιοπλοΐας των πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες.
Με την πυρκαγιά που ξέσπασε το ξημέρωμα της Κυριακής 28 Δεκέμβρη 2014,στο γκαράζ του πλοίου «NORMAN ATLANTIC» με Ιταλική σημαία, πλοιοκτησίας «VISEMAR DI NAVIGAZIONE SRL», έχει ναυλωθεί από την ΑΝΕΚ, τέθηκε σε κίνδυνο η ζωή των 478 επιβαινόντων στο πλοίο.

Το γεγονός αυτό έχει γεννήσει πολύ σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν με ακρίβεια και να ελεγχθεί αυστηρά η τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Πρώτο, ποιες είναι οι πραγματικές αιτίες της πυρκαγιάς, αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης , αν υπήρχε η αναγκαία στεγανότητα του πλοίου και γιατί δεν έγινε δυνατόν να αντιμετωπιστεί η πυρκαγιά από την αρχή ;

Δεύτερο , με δεδομένο ότι κάθε καθυστέρηση σε περίπτωση πυρκαγιάς εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τη ζωή των επιβαινόντων , γιατί ενώ η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στις 4 περίπου το ξημέρωμα της Κυριακής 28 Δεκέμβρη, απομακρύνθηκαν μόνο 150 επιβάτες με σωσίβιες λέμβους και παρέμεινε στο πλοίο μεγάλος αριθμός επιβαινόντων, σε μια περιοχή (ανοικτά της Κέρκυρας) που μπορούν, παρά τις συγκεκριμένες (χωρίς υπερβολές) άσχημες καιρικές συνθήκες, να συμβάλλουν έγκαιρα στην επιχείρηση διάσωσης παραπλέοντα πλοία, πολεμικά πλοία, ρυμουλκά ανοικτής θαλάσσης και ελικόπτερα παντός καιρού ;

Τρίτο, Ποιο είναι το ιστορικό του πλοίου, αν είναι μετασκευασμένο οχηματαγωγό, αν δικαιολογείται η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού επιβατών και οχημάτων, αν η οργανική σύνθεση του πλοίου κάλυπτε τις ανάγκες, και αν ήταν επαρκεί και λειτούργησαν τα μέσα διάσωσης;

Τέταρτο, Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου, πως αντιμετωπίστηκαν οι παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια του ελέγχου στις 19 Δεκεμβρίου 2014 από τις Λιμενικές Αρχές στην Πάτρα , που έχουν αναρτηθεί στο σύστημα "EQUASIS" (www.,equasis.org), παρατηρήσεις πολύ σοβαρές που αφορούν την αξιοπλοΐα του «NORMAN ATLANTIC».

Σε κάθε περίπτωση η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στο πλοίο «NORMAN ATLANTIC» , ο κίνδυνος για τη ζωή των 478 επιβαινόντων και οι όποιες παραλήψεις στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, θέτουν με επιτακτικό τρόπο την άμεση πραγματοποίηση συστηματικού ελέγχου στα επιβατικά πλοία για την τήρηση των κανόνων προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Το πρώτο ζήτημα που προέχει είναι η χρησιμοποίηση όλων των μέσων και τρόπων, για τη διάσωση των επιβαινόντων στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «NORMAN ATLANTIC», δεν χωρά άλλη καθυστέρηση , οι ευθύνες είναι μεγάλες».


Ανακοίνωση εξέδωσε και η ΠΕΝΕΝ στην οποία αναφέρει τα εξής:

"Σε εξέλιξη βρίσκεται για δεύτερη μέρα η πυρκαγιά και η επιχείρηση διάσωσης των επιβατών του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου «NORMAN ATLANTIC» στο οποίο όπως είναι γνωστό εκδηλώθηκε πυρκαγιά στον χώρο του γκαράζ τα ξημερώματα της 28/12/2014.

Το πλοίο έφερε ιταλική σημαία, ήταν συμφερόντων ιταλικής πλοιοκτησίας και ήταν ναυλωμένο από την Ελληνική Ακτοπλοϊκή εταιρεία ΑΝΕΚ.

Στο πλοίο επέβαιναν 478 άτομα εκ των οποίων 268 Έλληνες. Το πλήρωμα του πλοίου ήταν 55 άτομα (22 Ιταλοί και 33 Έλληνες).

Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στο πλοίο όταν αυτό βρισκόταν 32 ν.μ ΒΔ των Οθωνών. Οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην θάλασσα ήταν 8 μποφόρ ενώ ταυτόχρονα έβρεχε και η θερμοκρασία ήταν εξαιρετικά χαμηλή. Το πλοίο παρέμεινε έως το μεσημέρι ακυβέρνητο εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.

Αναφορικά με την εκδήλωση της φωτιάς και τα αίτιά της καθώς και το πώς λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης, ασφάλειας αλλά και η όλη επιχείρηση για την διάσωση των επιβατών μετά το SOS, είναι πρόωρο να διατυπώσουμε κρίσεις και σχόλια. Εκείνο που επιβάλλεται σε αυτήν την φάση είναι η διάσωση επιβατών και πληρώματος και η παροχή κάθε βοήθειας και φροντίδας σε αυτούς.

Όμως οφείλουμε να επισημάνουμε – όχι χωρίς λόγο – ότι πρέπει να επακολουθήσει σοβαρός ουσιαστικός και επισταμένος έλεγχος για να διαπιστωθούν οι αιτίες που δημιούργησαν το σοβαρότατο αυτό ναυτικό ατύχημα. Όπως επίσης πρέπει να ελεγχθεί η λειτουργία όλων των μέσων ασφαλείας του πλοίου, μέσα πυρόσβεσης, σωστικά μέσα κ.λπ.

Πρέπει να ελεγχθούν μια σειρά καταγγελίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και αναφέρονται στο ιστορικό του πλοίου αλλά και σε διαπιστωμένες παραλείψεις που καταγράφηκαν σε ελέγχους των εποπτικών και ελεγκτικών αρχών στην Ελλάδα και αφορούσαν την προβληματική λειτουργία στην πυρασφάλεια, στα συστήματα κινδύνου , στα σωστικά μέσα κ.λπ.

Οι αναφορές για βεβαρημένο ιστορικό του πλοίου στα συστήματα ή τα μέσα ασφαλείας αποτελούν σοβαρότατη παράμετρο η οποία έχει ειδικό βάρος και μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την επιχείρηση κατάσβεσης της πυρκαγιάς αλλά και την διάσωση των επιβατών.

Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση απέτυχε παταγωδώς στον σχεδιασμό, στην οργάνωση και στον συντονισμό της όλης επιχείρησης όσο το πλοίο ήταν σε ελληνικά χωρικά ύδατα αλλά και στην συνέχεια όταν αυτό μετακινήθηκε ακυβέρνητο εκτός ελληνικών υδάτων αφού οι αρμόδιοι υπουργοί δεν γνώριζαν – όπως δήλωσαν στα ΜΜΕ – ποιος πλέον έχει την ευθύνη της όλης επιχείρησης, ιδιαίτερα στην φάση της προσπάθειας ρυμούλκησης του πλοίου και της ασφαλούς πρόσδεσής του στο κοντινότερο λιμάνι που ήταν της Αλβανίας. Ο μπαμπούλας των κακών καιρικών συνθηκών δεν μπορεί να καλύψει τις κυβερνητικές ευθύνες για το φιάσκο και τις τραγικές παραλείψεις στην όλη επιχείρηση που έχουν στοιχήσει έως τώρα την ζωή 5 συνανθρώπων μας!!!

Η ΠΕΝΕΝ έχοντας ενημέρωση αλλά και επίγνωση των δυσκολιών μέσα στο πλοίο που αφορούν την αντιμετώπιση της πυρκαγιάς σε συνθήκες μπλακάουτ, τον κίνδυνο που διατρέχουν κάθε στιγμή επιβάτες και πλήρωμα, θεωρεί ότι η κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου έχουν σοβαρότατες ευθύνες για την τραγική εξέλιξη που σημειώθηκε στο πλοίο και οδήγησε στον φρικτό θάνατο 5 ατόμων στην προσπάθειά τους να σωθούν.

Κανένα επικοινωνιακό τρυκ δεν μπορεί να καλύψει αυτήν την θλιβερή πραγματικότητα. Παράλληλα το τραγικό αυτό ναυτικό ατύχημα ανέδειξε αυτό που η ΠΕΝΕΝ διατυπώνει, παλεύει και αγωνίζεται όλα τα τελευταία χρόνια, ότι η επάνδρωση ιδιαίτερα των επιβατηγών πλοίων δεν μπορεί να γίνεται με όρους έκπτωσης της ανθρώπινης ζωής, δεν μπορεί να γίνεται με όρους την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πλοίων και των ναυτιλιακών εταιρειών, δεν μπορεί να γίνεται με όρο την αυξημένη κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Η ανθρώπινη ζωή συνιστά την πιο μεγάλη αξία και ύψιστο αγαθό στην κοινωνία μας το οποίο καμιά κυβέρνηση και κανένας Υπουργός δεν έχει το δικαίωμα, την πολιτική, ηθική και κοινωνική νομιμοποίηση να το θέτει εν αμφιβολία στο όνομα της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, των εφοπλιστών και του μεγάλου κεφαλαίου.

Το σημειώνουμε ιδιαίτερα αυτό διότι αποδεικνύεται για πολλοστή φορά – με τραγικό τρόπο – ότι δίνονται συνθέσεις στο όνομα της εξασφάλισης της στοιχειώδους λειτουργίας των πλοίων, σύμφωνα με το σκεπτικό του νεοφιλελεύθερου μοντέλου και όχι των πραγματικών αναγκών και κυρίως της ασφάλειας των επιβαινόντων και του πλοίου.

Η επάνδρωση του πλοίου με ελάχιστο αριθμό Ναυτικών και η σύνθεση που του χορηγήθηκε απέδειξε περίτρανα ότι ο αριθμός των Ναυτικών δεν επαρκεί σε καμιά περίπτωση να καλύψει τις ανάγκες για την ασφάλεια και την δύσκολη επιχείρηση διάσωσης των επιβαινόντων.

Πρόσφατα η κυβέρνηση και ο Υπουργός Ν.Α έδωσαν οργανικές συνθέσεις σε όλα τα Ε/Γ-Ο/Γ διεθνών γραμμών στο πλαίσιο μιας αντίληψης η οποία είναι ξένη με την ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στα πλοία και στην θάλασσα αλλά είναι στενά συνδεδεμένη με το νεοφιλελεύθερο μοντέλο που υπηρετεί την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των Ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα το τραγικό αυτό ατύχημα θέτει για άλλη μια φορά στην επικαιρότητα εάν η πολιτική επιλογή οι ίδιες οι ναυτιλιακές εταιρίες να αποφασίζουν την εκτέλεση ή όχι των δρομολογίων λόγω επικίνδυνων καιρικών συνθηκών πρέπει να διατηρηθεί ή αντίθετα, όπως πάγια υποστηρίζει η ΠΕΝΕΝ, θα πρέπει η ευθύνη αυτή για την απαγόρευση του απόπλου να είναι στην αποκλειστική ευθύνη και αρμοδιότητα των κρατικών αρχών και υπηρεσιών.

Τέλος κλείνοντας θέλουμε να συγχαρούμε δημόσια τους Ναυτικούς μας για την αυταπάρνηση και τα δείγματα αυτοθυσίας που έδωσαν για την προστασία, την ασφάλεια και την διάσωση των επιβατών. Αυτό έγινε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες και επικίνδυνες συνθήκες βάζοντας ακόμη και σε κίνδυνο την σωματική τους ακεραιότητα ακόμη και την ίδια την ζωή τους".

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter