Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Το «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» μας ταξιδεύει στα Δωδεκάνησα

DSCN6030Κείμενο, Φωτογραφίες: Αντώνης Λαζαρής – Φώτης Καρλής

 

Οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις στην ελληνική Πολυνησία έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες. Οι άγονες γραμμές έχουν πάντα τις δικές τους δυσκολίες και τους δικούς τους γραπτούς και άγραφους κανόνες.

Το «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» σαλπάρει από την Πόθια της Καλύμνου τρεις-τέσσερις φορές την εβδομάδα για Λέρο-Λειψούς-Πάτμο-Αρκιούς-Αγαθονήθι-Πυθαγόρειο Σάμου και δυο-τρεις φορές την εβδομάδα για Αστυπαλιά.

Θάλασσες χοντρές, λιμάνια δύσκολα, ατέλειωτες προσεγγίσεις στα νησιά όλη την ημέρα. Είναι πολύ δύσκολο να περιγράψει κανείς τι ακριβώς πόσο μεγάλη είναι η προσφορά αυτού του πλοίου στα νησιά.

Αν κάποιος δεν το ζήσει από κοντά, είναι αδύνατον να το καταλάβει. Ταξιδέψαμε μαζί του τον Αύγουστο του 2013 σε δύο δρομολόγια από την Κάλυμνο μέχρι το Πυθαγόρειο της Σάμου.Όπως μας είπαν τα μέλη του πληρώματος «ετούτη εδώ είναι μια από τις καλύτερες εποχές του «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» στην 25χρονη ιστορία του».DSCN5625

Μερικά πλοία μπορεί να είναι μεγάλα όχι λόγω του μεγέθους τους, αλλά λόγω της σπουδαιότητας του έργου που επιτελούν. Γιατί όταν αναλαμβάνεις να συνδέσεις τα ακριτικά κέντρα με μερικά από τα μικρότερα ελληνικά κατοικήσιμα νησιά καθ' όλη τη διάρκεια του έτους τότε μετουσιώνεις το πραγματικό νόημα της ακτοπλοΐας.

Γιατί ακτοπλοΐα δεν είναι μόνο ταχύπλοα και νεότευκτα σε γραμμές "φιλέτα" αλλά και μικρά πλοία που δίνουν ζωή σε γραμμές δύσκολες. Μικρά πλοία, μικρά νησιά αλλά όλα μαζί μας κάνουν μια μεγάλη Ελλάδα, με σπουδαίους ανθρώπους, που έχουν βάλει ως σκοπό τους να διατηρήσουν ζωντανό ακόμα και το τελευταίο άκρο της ελληνικής επικράτειας.

Κάθε πρωί, από το 1988 το Ε/Γ –Ο/Γ «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ», το «Καλυμνάκι», αδιαλείπτως συνδέει την Κάλυμνο με την Πάτμο, τη Λέρο, τη Σάμο αλλά και με την Αστυπαλιά, τους Λειψούς, το Αγαθονήσι των 183 μόνιμων κατοίκων και τους Αρκιούς.

Το πλοίο είναι το μοναδικό της Α.Ν.Ε. Καλύμνου, μία από τις τελευταίες τοπικές εταιρείες Λαϊκής Βάσης. Η εταιρεία στηρίζεται στο κόσμο της Καλύμνου.

Ο σκοπός της απλός, η ικανοποίηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών και όχι το κέρδος. Συνεπώς η επιβίωση της κερδίζεται μέρα με τη μέρα, μέσα από τη σκληρή δουλειά του πληρώματος του «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ».

Πλοίο και πλήρωμα αντιλαμβανόμενοι πλήρως την ευθύνη της αποστολής τους, αποτελούν όχι απλά το μεταφορικό μέσο των κατοίκων αλλά ένα μέσο επιβίωσης για τα νησιά αυτά. Το πλήρωμα του πλοίου αποτελείται από ιδιαίτερους ανθρώπους. Άνθρωποι ζεστοί, άμεσοι και αυθεντικοί. Δεν συναντά, πια, κανείς τέτοιους ανθρώπους.

DSCN6072Το πλήρωμα

Από τον καπετάν-Θεοχάρη Τσουκαλά μέχρι την Κατερίνα, τη μοναδική γυναίκα που ταξιδεύει στο πλοίο ως επίκουρος είναι όλοι τους ένας και ένας. Ο καπετάν-Άγγελος, σπάνιος άνθρωπος με λογοτεχνικό ταλέντο.

Ο Α' Mηχανικός του πλοίου, ο μαστρο-Γιώργος Φράγκος, και ο Β' Μηχανικός, ο μαστρο-Γιάννης Κουλλιάς, βρίσκονται όλη τη μέρα στο πόδι, καθώς τα stand-by διαδέχονται το ένα το άλλο.

Ο λοστρόμος του πλοίου, ο Δημήτρης Εργάς, φροντίζει συνέχεια για τα πάντα στο πλοίο. Έχοντας μια τεράστια πείρα από φορτηγά, καΐκια, επιβατηγά θεωρεί ότι η δουλειά στο «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» είναι πιο δύσκολη καθώς τα χύμα φορτία, τα πολλά λιμάνια, το εξαντλητικό ωράριο, το συνεχές φόρτωμα και ξεφόρτωμα απαιτούν να είναι κανείς σε εγρήγορση όλη την ημέρα, κυριολεκτικά στην τσίτα.

Ο Τσαμπίκος, ο μοναδικός Ροδίτης, εκτελεί χρέη λογιστή δίνοντας καθημερινά την ψυχή του για να εξυπηρετήσει όσο καλύτερα μπορεί. Ξέρει όλους τους κατοίκους των μικρών νησιών με το μικρό τους όνομα.

Οι ναύτες φέρουν σε πέρας πολλές δύσκολες αποστολές.

Ο Γιάννης από την Ψέριμο, ο Μιχάλης Μούγκρος, ο Γιάννης ο Δρυς, ο Νίκος ο Ζουρούδης, ο Μιχάλης Μάγκος. Ο καθένας με τη δική του ιστορία -πρόθυμοι να στη διηγηθούν - έχοντας όμως ως σημεία αναφοράς τη Κάλυμνο, τα Δωδεκάνησα και φυσικά τη θάλασσα.

Για την επίκουρο, την Κατερίνα Λουκά, τα λόγια είναι πολύ φτωχά. Φροντίζει το πλοίο σαν να είναι το σπίτι της. Η καθαριότητα, το μαγείρεμα, το συμμάζεμα περνούν όλα από τα χέρια της. και πάντα με το χαμόγελο και τον καλό το λόγο.

Μοιάζει και αυτή, όπως και όλοι οι υπόλοιποι, να έρχονται από μια άλλη εποχή. Ήθος, αγάπη, γνώση ότι εκτελούν λειτούργημα.

Καπτά Θεοχάρης Τσουκαλάς

Στο τιμόνι του πλοίου είναι ένας άνθρωπος, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη σύγχρονη ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο καπτά Χάρης Τσουκαλάς.DSCN6255

Με μια λαμπρή καριέρα περνώντας από ιστορικά πλοία αλλά και σύμβολα της ακτοπλοΐας της νέας χιλιετίας, όπως ο μεγάλος ΑΙΟΛΟΣ, της ΝΕΛ. Μετά από 30 χρόνια ενεργού δράσης, ο παλαιότερος εν ενεργεία πλοίαρχος της ελληνικής ακτοπλοΐας επιστρέφει στο πλοίο απ' όπου ξεκίνησε, ίσως για να κλείσει με αυτό τον τρόπο έναν κύκλο.

Ο καπετάν-Θεοχάρης Τσουκαλάς πρωτοξεκίνησε το πλοίο στις 10 Ιουνίου 1988 και παρέμεινε για τέσσερα χρόνια μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου 1992. Και αφού διέγραψε μια μεγάλη πορεία 20 χρόνων επέστρεψε ξανά στις 30 Ιουνίου 2012 για να κλείσει την καριέρα του από εδώ που την ξεκίνησε.

Μας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Εδώ που ξεκίνησα εδώ θα τελειώσω».

Ο καπετάν-Θεοχάρης Τσουκαλάς μας περιέγραψε τα εγκαίνια του πλοίου που πραγματοποιήθηκαν στις 11 Ιουνίου 1988 στην Κάλυμνο.

Εκείνη την ημέρα παρευρέθηκαν 5.000 κάτοικοι της Καλύμνου στο λιμάνι και τέσσερις υπουργοί.

Όλη η Κάλυμνος έδωσε το παρών στο λιμάνι για να τιμήσει το πλοίο και τους ανθρώπους που δούλεψαν για να πραγματοποιηθεί το εγχείρημα της ναυπήγησής του.

Μεταφορική ικανότητα και δρομολόγια

DSCN5716Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει έξι εννιάμετρα φορτηγά, 305 επιβάτες το καλοκαίρι και 175 επιβάτες το χειμώνα. Το χαρακτηριστικό του είναι ότι φορτώνει πολλά χύμα φορτία.

Είναι ένα πλοίο που εκτελεί ανελλιπώς εδώ και 25-26 χρόνια δρομολόγια στα Δωδεκάνησα.

Παλιότερα έκανε δύο δρομολόγια την εβδομάδα για Κω-Νίσυρο-Τήλο-Σύμη-Ρόδο-Καστελόριζο.

Ακόμα εκτελούσε δυο δρομολόγια μέχρι τη Σάμο.

 

 

 

 

 

Το πλοίο σε αριθμούς

Ναυπήγηση

Philippou Bros. S.A., Perama

Έτος Ναυπήγησης

1988

Μήκος

61,78

Πλάτος

10,00

Βύθισμα

2,90

ΚΟΧ (Ολική Χωρητικότητα)

754,83

Επιβάτες (χειμερινό/θερινό)

175 / 305

Πλήρωμα

13

Ταχύτητα (μεγ./ υπηρ)

16,5 / 15

Μηχανές

2 κύριες: WARZILA 1800 HP (έκαστη), 2 ηλεκτρομηχανές: VOLVO-PENTA 400 HP (έκαστη)

 

Οι μηχανές

Το πλοίο φέρει δύο κύριες μηχανές WARZILA 1800 HP η καθεμία, δωδεκακύλινδρες και δύο ηλεκτρομηχανές VOLVO-PENTA, 400 HP η καθεμία, εξακύλινδρες. Έχει και bow-thruster. Η κατανάλωση του πλοίου είναι σχετικά μικρή. καθώς καταναλώνει 2700-3300 λίτρα για το μεγάλο ταξίδια και 1300-1800 λίτρα για το ταξίδι της Αστυπαλιάς.DSCN6304

Το πλήρωμα

Γέφυρα

Θεοχάρης Τσουκαλάς, Πλοίαρχος
Άγγελος Αλεξίου, Ύπαρχος

Μηχανή

Φράγκος Γεώργιος, Α' Μηχανικός
Κουλλιάς Γιάννης, Β' Μηχανικός
Φρατζής Θεοδόσιος, Μηχανοδηγός
Κώστογλου Μιχάλης, Μηχανοδηγός

 

DSCN6512Κουβέρτα

Εργάς Δημήτρης, ναύκληρος

Γιάννης Δρης, ναύτης

Μούγκρος Μιχάλης, ναύτης

Νικόλας Ζουρούδης, ναύτης

Τρικοίλης Ιωάννης, ναύτης

Μάγκος Μιχάλης, ναύτης

Κουτούζος Τσαμπίκος, εκτελεί χρέη λογιστή

Λουκά Κατερίνα, επίκουρος

 

 

 

 

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter