Δευ06182018

Last updateΣαβ, 16 Ιουν 2018 1pm

poseidonia 2018

Back Βρίσκεστε εδώ: ΑΡΧΙΚΗ Conference Conference 2018: The Global Impact of Shipping Γιάννης Ν. Κοτζιάς Πρόεδρος HSA - The Global Impact of Shipping

Γιάννης Ν. Κοτζιάς Πρόεδρος HSA - The Global Impact of Shipping

kotzias 00

Ευχαριστώ πάρα πολύ, Γιάννη, καλησπέρα, κυρίες και κύριοι. Να ευχαριστήσω και εγώ με τη σειρά μου τους διοργανωτές για την τιμή που μας έκαναν να είμαστε σήμερα εδώ να μιλήσουμε για το cluster που πραγματικά είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Θα βάλω μία λέξη εγώ δίπλα στη λέξη ‘cluster’. Τη λέξη ‘networking’, τη λέξη ‘δίκτυο’, τη λέξη ‘κύκλος’, ‘γνωριμίες’. Είναι πολλές λέξεις. Δεν μπορείς να την αντικαταστήσεις με μία μόνο. Θα έλεγα κοινωνική δικτύωση, είτε ηλεκτρονική, είτε πραγματική, γιατί σιγά-σιγά και με το διαδίκτυο με τον ηλεκτρονικό τρόπο φιλίας, αποδοχή φιλίας, απόρριψη φιλίας, όλα αυτά που βλέπουμε πια είναι κάτι το οποίο αρχίζουν και γίνονται λίγο απρόσωπα.

Για μένα η λέξη ‘cluster’ και η λέξη ‘ναυτιλία’ είναι ένα μικρό χωριό, είναι ένα μικρό, πώς να το πω, είναι ένας μικρόκοσμος που ζούμε, που μας καλομαθαίνει βεβαίως μερικές φορές, οφείλω να πω ότι είμαστε καλομαθημένοι γιατί ζούμε σε αυτόν τον μικρόκοσμό μας, είμαστε προστατευμένοι αρκετά λόγω του ότι είναι ένας μικρόκοσμος, όμως δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι είμαστε σε μία γυάλα μέσα. Η λέξη ‘ναυτιλία’ ελληνική ναυτιλία που είναι πρώτη παγκοσμίως, έχει και ορισμένα βάρη, δεν είναι μόνο να δεχόμαστε την πρωτιά, αλλά για να είσαι πρώτος πρέπει να κάνεις κάτι με έναν τρόπο του excel, δηλαδή πρέπει αυτό που κάνεις να το κάνεις όσο καλύτερα μπορείς να το επιτύχεις.

Οι Έλληνες έχουμε ευτυχώς σαν χώρα επιδείξει ότι μπορούμε να το κάνουμε με τον καλύτερο τρόπο, γι’ αυτό και είμαστε πρώτοι. Τίποτα δεν είναι τυχαίο στη ζωή, τίποτα δεν έρχεται και τίποτα δεν σου χαρίζεται παρά μόνο αν το προσπαθείς με αρκετά elements, δηλαδή με αρκετούς παράγοντες που έχουμε εμείς.

Τι έχουμε λοιπόν; Έχουμε την ικανότητα, εντάξει, αυτό είναι κάτι το οποίο, ας το πούμε, κληρονομείται, έχουμε 2η, 3η, 4η γενιά ανθρώπων που ασχολούνται με τη ναυτιλία. Δεν είναι απαραίτητο ότι η 2η και 3η γενιά θα είναι καλύτερη, αλλά όμως υπάρχει μία κληρονομιά.

Το βάρος που κληρονομείς, το όνομα που κληρονομείς, επίσης και αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να το προστατεύσεις, κληρονομείς επίσης την αγάπη που έρχεται συνήθως με το όνομα και με το ότι κάποιοι έχουν γαλουχηθεί μέσα στη ναυτιλία και την έχουν αγαπήσει γιατί πραγματικά μέσα εκεί μεγάλωσαν και δεν θα μπορούσα να θεωρήσουν τον εαυτό τους ότι θα μπορούσαν να δουλέψουν κάπου εκτός ναυτιλίας.

Από την άλλη έχουμε και ορισμένα ακόμα πράγματα τα οποία πιστεύω ότι μας κάνουν καλύτερους. Συσπειρωνόμαστε σε ό,τι έχει να κάνει με τη ναυτιλία και κάνουμε συνέργειες, κάτι το οποίο στη στεριά, το συζητάγαμε πριν με τον Γιώργο, τη λέξη ‘η κατσίκα του γείτονα’ που είναι αρκετά, πιστεύω, μέσα στο DNA του μέσου Έλληνα βαθύ, έχει ριζώσει, δηλαδή κάποιος χαίρεται με την αποτυχία του άλλου και μπορεί να χαίρεται και με την αποτυχία του άλλου περισσότερο από τη δική του επιτυχία.

Είπες για Ολυμπιακό. Θα κάνω ένα παράδειγμα. Πόσοι Αντι-Ολυμπιακοί, που είναι μπόλικοι στον κόσμο αυτόν, δεν χαίρονται τόσο πολύ όταν νικάει η ομάδα τους αλλά όταν χάνει ο Ολυμπιακός; Υπάρχει. Υπάρχει αυτό, είναι μέσα στο DNA μας. Στη ναυτιλία, όμως, οφείλω να πω ότι έχουμε σεβασμό, έχουμε αρκετά και στο broking, θα σας πω λίγο παραπάνω για το broking, συνέργειες, έχουμε αλληλοβοήθειες και φυσικά υπάρχει και ένα ρητό που λέει “It takes two to tango”. Δύο μεσίτες για να μπορούν να κάνουν μία δουλειά. Ο ένας έχει τον αγοραστή, ο ένας τον πωλητή. Ένας έχει τον ναυλωτή, ένας έχει τον πλοιοκτήτη. Αυτό δεν ισχύει πάντοτε, αλλά είναι ένας γενικός κανόνας.

Να προχωρήσουμε λίγο να σας πω για το Hellenic Sea Broking Association. Να σας δώσω μία εικόνα του τι είμαστε, ποιοι είμαστε και τι κάνουμε. Σε δύο χρόνια από σήμερα θα κλείσουμε τα 45 χρόνια, το ’75 ιδρύθηκε. Έχει σκοπό να προάγει το broking, να το κρατάει σε καλά και έντιμα standards, να απομονώνουμε τα αρνητικά φαινόμενα και τους μεσίτες που δεν δουλεύουν με τον κώδικα δεοντολογίας, που δεν υπάρχει πουθενά γραμμένος, και οφείλω να το πω αυτό, αλλά είναι ο άτυπος κώδικας δεοντολογίας που όλοι θέλουμε να διατηρήσουμε και να συνεχίσουμε. Αυτό που οι πατεράδες μας ξεκίνησαν, οι παππούδες μας ίσως πιο πριν, να το διατηρήσουμε.

Έχουμε 400 μέλη από τα οποία οι περισσότεροι, θα έλεγα, είναι μεσίτες για chartering, για τις ναυλομεσιτείες, περίπου το 80% και το 20% είναι μεσίτες αγοραπωλησιών. Το HSA έχει παράλληλες και πολλές δραστηριότητες.

Μία από τις δραστηριότητες που έχουμε είναι φυσικά η παρουσία μας σε forum, σε think tanks, σε... όπου μπορούμε να μεταφέρουμε και να μεταλαμπαδεύσουμε τις εμπειρίες μας και τις γνώσεις μας. Αυτό γίνεται ακόμα καλύτερα με τα σεμινάρια που κάνουμε στον χώρο μας στην Ακτή Μιαούλη, στα γραφεία μας, όπου κάθε χρόνο αποφοιτούν γύρω στα 38-40 παιδιά παίρνοντας το γνώση certificate, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιά, και αυτό έχει ένα πάρα πολύ σημαντικό, να το πω πρακτικά, αντίκτυπο, δημιουργεί καινούρια ταλέντα.

 

Δεν θα έλεγα ότι τα ταλέντα αυτά βγαίνουν μόνο και μόνο επειδή πήραν το δικό μας το πιστοποιητικό, αλλά θα σας πω ότι υπάρχουν πάρα πολλές φορές που τα παιδιά πριν τελειώσουν καν τον Ιούνιο και πάρουν το δίπλωμά τους, έχουν ήδη βρει εργασία. Γιατί μας ρωτάνε, πείτε μας ποια άτομα γυαλίζει το μάτι τους, ποια άτομα είναι ικανά, και αυτά τα άτομα τα στέλνουμε συστημένα, γιατί πλέον μετά από 38, 40 μαθήματα τα οποία τα έχεις δει σε εβδομαδιαία βάση μπορείς να ξεχωρίσεις ποια πιο παιδί γυαλίζει το μάτι του, ποιο παιδί πραγματικά το θέλει και ποιο παιδί έχει κάνει excel, αυτό που σας είπα πριν, γιατί η ναυτιλία θέλει excellence.

Λοιπόν, αυτό που κάνουμε μέσω του Educational Committee, μέσω της Επιτροπής Επιμόρφωσης, είναι να φέρνουμε νέο αίμα και να του βάζουμε μέσα από την εμπειρική μας τοποθέτηση γερές βάσεις για να μπορεί να έρθει στο γραφείο, είτε του πλοιοκτήτη, είτε άλλων συναδέλφων μεσιτών, είτε παραπλεύρων επαγγελμάτων που απαιτούν ναυτιλιακή γνώση, που είναι όλα αυτά μέρη των 20 βασικών επαγγελμάτων του cluster που είπαμε, να τα επανδρώσουμε με άτομα που αύριο θα προσφέρουν και αυτοί με ένα μικρό πετραδάκι να χτίσουμε και να την κάνουμε πιο ισχυρή την ελληνική ναυτιλία.

Το Chartering Committee και η Επιτροπή Αγοραπωλησιών είναι απλά δύο επιτροπές οι οποίες αποτελούνται από εξαιρετικούς επαγγελματίες του χώρου μας, και είναι εκεί για να λύσουν οποιαδήποτε disputes, προβλήματα, ακόμα και θέματα με νέες νομοθεσίες, ορολογίες, κάτι το οποίο δεν γνωρίζουν. Όλα μας τα μέλη, και μη, μπορούν να στείλουν μία επιστολή στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. που είναι το κεντρικό e-mail και να λάβουν απάντηση από τις δύο επιτροπές ανάλογα με το αίτημά τους. Μπορεί να έχουν ένα dispute αύριο, κάποιος πλοιοκτήτης να έχει dispute. Δεν είναι ανάγκη να πάει στην Μπίνκο.

Λοιπόν, αυτό το οποίο προσφέρουμε επίσης είναι πληροφορίες, information και advice. Είμαστε σύμβουλοι. Για μένα αρκετά σημαντικό και ίσως και το πιο σημαντικό. Το δεξί χέρι όσο μπορούμε να είμαστε δίπλα στους πλοιοκτήτες και δίπλα στους ανθρώπους της ναυτιλίας. Οι άνθρωποι της ναυτιλίας δεν είναι μόνο οι πλοιοκτήτες. Τραπεζίτες, δικηγόροι, ασφαλιστές, εκεί είμαστε για να μπορέσουμε να δώσουμε την πληροφορία και τη συμβουλή που θέλουν. Ακόμα και ένα due diligence, ποιος είναι ο πελάτης τους. Είμαστε εκεί γιατί γνωρίζουμε, είμαστε κοντά τους.

Έχουμε πάρει δύο βραβεία από το Lloyds List, το ’09 και το ’14 και από τα «Ναυτικά Χρονικά» το βραβείο «Ευκράντη» για κάτι το οποίο προσφέρουμε και προσπαθούμε να το κάνουμε όσο καλύτερα γίνεται και εμείς.

Και να δώσουμε ένα πολύ γρήγορο στίγμα για το broking, γιατί για την ελληνική ναυτιλία δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα, τα έχετε πει, είμαστε το 50% περίπου της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, συνεισφέρουμε στο GDP, αλλά πάμε για το broking. Το broking, έχουμε 400 εταιρείες αυτή τη στιγμή οι οποίες είναι και για sell and purchase και για chartering. Όπως σας είπα, 80-20 περίπου είναι το split που έχουμε μεταξύ chartering και sell and purchase και με έναν πρόχειρο υπολογισμό έχουμε περίπου 1.500 άτομα που απασχολούνται από το broking.

Πάρα πολύ σημαντικοί και οι δύο κλάδοι για πάρα πολλές ναυλώσεις και αγοραπωλησίες. Θα σας δώσω μόνο ένα παράδειγμα αγοραπωλησίας. Αριθμός και σε νούμερα και σε χρήματα τα οποία έχουν δαπανηθεί, για να δείτε ότι πολλά κεφάλαια περνάνε μέσα από τις αγοραπωλησίες και θα εστιάσω και εδώ πέρα αργότερα για να σας πω αυτό που πραγματικά πιστεύω ότι είναι η πεμπτουσία του ελληνικού cluster που πρέπει να δώσουμε ένα μεγάλο focus.

Για το 2017 είχαμε 1.500 πωλήσεις περίπου, 21δις δολάρια ήταν η αξία αυτών. Αυτό που εγώ θα εστιάσω είναι ότι οι Έλληνες σαν αγοραστές αγοράζουν περίπου 1 στα 5 πλοία. Αν υπολογίσουμε το ποσοστό των κεφαλαίων που έχουν επενδύσει σε σχέση με το σύνολο, είναι περίπου το 1 στα 4.

Πάρα πολύ σημαντικό.

Σκεφτείτε, λοιπόν, και δεν χρειάζεται να σας δώσω άλλα data, εδώ θα μείνουμε σήμερα για τα data, θα κάνουμε περισσότερο την κουβέντα μετά με το panel, όταν ο Έλληνας αγοράζει το 1:4 πλοία και περίπου σε αυτά που πουλάει γιατί πουλάμε και πάρα πολλά, τα πουλάμε ειδικά σε Κινέζους, οι Κινέζοι έχουν αγοράσει πάρα πολλά ειδικά για να τα πάνε στην ενδοχώρα, τα κάνει approve το CCS που είναι ο δικός τους νηογνώμονας και μετά το πλοίο το αγοράζουν σχεδόν χωρίς επιθεώρηση από τη στιγμή που έχει περάσει και έχει πάρει χαρτιά από το CCS. Και τέτοιες αγοραπωλησίες με Έλληνες πλοιοκτήτες που τα πουλάνε σε Κινέζους έχουν γίνει πάρα πολλές τον τελευταίο χρόνο.

Είμαστε, λοιπόν, και πωλητές, είμαστε και αγοραστές. Όταν, λοιπόν, το 25% των πλοίων τα υποδέχονται Έλληνες, θα έπρεπε και οι παράπλευρες Υπηρεσίες να βρίσκονται στον τόπο μας, στη χώρα μας. Θεωρώ αδιανόητο να πουλάει Έλληνας σε Έλληνα και να γίνεται το closing στο Λονδίνο, σε ένα δικηγορικό γραφείο που ήταν ο escrow agent, δηλαδή τι είναι ο escrow agent, είναι αυτός ο οποίος δέχεται τα χρήματα γιατί υπάρχουν, κ. Βουγιούκα, οι δυσκολίες να ανοίξεις λογαριασμό σήμερα joint account και να κάνεις την αγοραπωλησία σου, χρησιμοποιείς έναντι αμοιβής σε ένα δικηγορικό γραφείο ή σε ένα πολύ μεγάλο established οργανισμό να χρησιμοποιήσεις τον λογαριασμό του σαν escrow, σαν έναν θεματοφύλακα. Χρηματοφύλακα, μάλλον. Αυτό γίνεται στο Λονδίνο, γιατί το εμπιστεύονται, δεν ξέρω για ποιον λόγο. Δεν εμπιστεύονται την Ελλάδα; Δεν εμπιστεύονται τα ελληνικά Services; Δεν εμπιστεύονται τα δικά μας χέρια; Τα δικά μας γραφεία;

Γιατί όταν το αγοράσεις το πλοίο πας και το ασφαλίζεις κατευθείαν στο Λονδίνο; Υπάρχει και εδώ πέρα, μπορείς να το ασφαλίσεις εδώ πέρα με τον Έλληνα αντιπρόσωπο, ας το πούμε, του Εγγλέζου, δεν είναι ανάγκη να τρέξεις στο Λονδίνο. Το πλοίο θα το βάλεις και σε μία σημαία. Ελληνική σημαία απούσα. Δεν χρειάζεται να το μιλήσουμε, να το συζητήσουμε παραπάνω. Πιστεύω και ευελπιστώ ότι από το υπουργείο γίνονται ενέργειες κάποια στιγμή η ελληνική σημαία να γίνει ορθόδοξη.

Αλλά και ορθόδοξη να γίνει, όταν λέω ορθόδοξη εννοώ να μπορεί να μπορεί να είναι μία λευκή σημαία, μία σημαία, ναι, γιατί έχουν ακουστεί και τα ορθόδοξα να γίνει σημαία Αγ. Όρους, τέλος πάντων, οπότε μην φτάσουμε εκεί πέρα σε θέματα λίγο τρελά, ναι, γι’ αυτό γέλασες με το ‘ορθόδοξο’ είμαι σίγουρος, μπορεί να είναι ανορθόδοξη, μπορεί να είναι μία σημαία η οποία να είναι από τη Χίο που έχει νηολόγιο, μπορεί να είναι μία σημαία από την Άνδρο, μία σημαία από τη Σύρο. Είναι τρία νησιά που έχουν νηολόγιο ποντοπόρων πλοίων. Μπορεί μία από αυτές τις σημαίες να γίνει λευκή σημαία. Και όταν λέω λευκή σημαία, εννοώ σημαία που να παρέχει ευκολίες. Δεν κάνουμε κάτι κακό με την καλύτερη σημαία. Ευκολίες κάνουμε. Να μπορέσουμε να δώσουμε flexibility και να κοστίζει και λιγότερο στο τέλος-τέλος, αυτό ενδιαφέρει τον πλοιοκτήτη.

Και να είναι και πατριώτης, γιατί θα είναι μία ελληνική σημαία. Η Πορτογαλία έχει τη σημαία της Μαδέιρα, η Ολλανδία έχει τη σημαία των Αντιλλών. Υπάρχουν ένα σωρό σημαίες. Θα μπορούσαμε και εκεί να εστιάσουμε, και αυτό θα φέρει δουλειές.

Και να σας πάω λίγο από την αλυσίδα την οποία μπορούμε να τη συζητήσουμε όταν θα κατέβω κάτω με όλο το υπόλοιπο panel. Όταν γίνει μία ελληνική σημαία και απαιτήσει ελληνικό πλήρωμα, σήμερα έχουμε ελληνικά πληρώματα; Να κάνω απλά μία ερώτηση. Αν αύριο μία μαγική σημαία, κ. Λασκαρίδη, έρθει ελληνική σημαία και σας πει σας τη χαρίζω την ελληνική σημαία, και θα είναι δωρεάν για τα επόμενα 10 χρόνια μπορείτε να βρείτε Έλληνες για να επανδρώσετε τα πλοία σας;

ΟΜΙΛΗΤΗΣ: Ας το κάνουν, και θα βρούμε.

Γ.Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Μπορείτε να βρείτε για όλα τα πλοία που έχετε Έλληνες; Σύμφωνα με τη νομοθεσία; Δεν νομίζω ότι μπορείτε. Δεν έχουμε ικανό... δεν έχουμε καταρχάς σχολές. Υστερούμε και στις σχολές, υστερούμε γενικά στην εκπαίδευση, υστερούμε σε πάρα πολλούς δυστυχώς τομείς που θα έπρεπε και εκεί να είμαστε όπως σας είπα πριν του excel, να είμαστε πρώτοι. Γιατί να είμαστε τελευταίοι; Γιατί οι Ολλανδοί να έχουν καλύτερες ναυτικές σχολές;

Γιατί εμείς να είμαστε εκεί που είμαστε; Δεν είμαστε τελευταίοι, δεν είμαστε πρώτοι. Το βάζω το ‘τελευταίοι’ σαν έναν πήχη για να μπορέσουμε να φτάσουμε εκεί που πρέπει να φτάσουμε, που είναι η πρωτιά ξανά.

Λοιπόν, σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter