Σαβ12162017

Last updateΣαβ, 16 Δεκ 2017 6pm

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τους πλοιοκτήτες;

anastasiadis naftilia1

To ερώτημα «Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τους πλοιοκτήτες» (“What does the future hold for Shipowners”), απασχόλησε μεταξύ των άλλων το συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017» που διεξάγεται στη Λεμεσό, από την Δευτέρα 9/10 και ολοκληρώνεται σήμερα.

Το συνέδριο διοργανώνεται από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, την Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο. Το θέμα του φετινού Συνεδρίου Ναυτιλιακή Κύπρος είναι «Ο Κόσμος του Χθες, το Αύριο του Σήμερα» (“Yesterday’s World, Tomorrow’s Today”).

Στην ενότητα με θέμα «Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τους πλοιοκτήτες» συμμετείχαν ο κ. Γιώργος Μούσκας, Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών ως συντονιστής της συζήτησης αυτής με ομιλητές τον κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, Πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, τον κ. Πάνο Λασκαρίδη, Διευθύνων Σύμβουλο Lavinia Corporation / Laskaridis Shipping Co Ltd και κ. Γιώργο Προκοπίου, Πρόεδρο της Dynacom Tankers Management Ltd.

Οι ομιλητές ανέφεραν ότι η αγορά βελτιώνεται και ότι οι χαμηλότερες τιμές των πλοίων ανήκουν πια στο παρελθόν. Σημειώθηκε ουσιαστική αύξηση στα ναύλα των πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην και μια μικρή αύξηση στα ναύλα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Γι’ αυτό το λόγο το μέλλον αναμένεται να είναι ευοίωνο. Η προσφορά και ζήτηση των πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην φαίνεται ικανοποιητική. Οι πλοιοκτήτες δεν πρέπει να αποθαρρύνονται από το να παραγγέλλουν καινούρια πλοία αλλά πρέπει να το πράττουν με σύνεση.

Σημειώθηκε πως κατά το προηγούμενο έτος καταγράφηκε ρεκόρ διάλυσης πλοίων ενώ για την επόμενη χρονιά αναμένεται να καταγραφεί η χαμηλότερη παραλαβή καινούργιων πλοίων.

Οι ομιλητές ανέλυσαν την επιρροή της Κινεζικής οικονομίας στην κερδοφορία της ναυτιλιακής βιομηχανίας ενώ ανέφεραν πως η οικονομία της Ινδίας επίσης αναπτύσσεται ραγδαία. Αναλύθηκαν οι παράμετροι της χρηματοδότησης πλοίων και σημειώθηκε πως η χρηματοδότηση της ναυτιλίας στηρίζεται στην καλή φήμη των δανειοληπτών.

Η απροθυμία των Ευρωπαϊκών και Αμερικανικών τραπεζών να χρηματοδοτούν την ναυτιλία έχει δημιουργήσει ένα κενό το οποίο έχει καταληφθεί από τις κινεζικές τράπεζες. Παρόλα αυτά οι τράπεζες έχουν αρχίσει να διαθέτουν κεφάλαια για την ναυτιλία. Τη στιγμή που θα είναι διαθέσιμα καλύτερα ναύλα τότε θα υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση πλοίων. Τέλος τονίστηκε η σημασία της καινοτομίας και η ύπαρξη υπηρεσιών που να εστιάζονται στην ποιότητα.

Τις εργασίες του Συνεδρίου προσφώνησε αρχικά καλωσορίζοντας τους σύνεδρους ο κ. Αλέκος Μιχαηλίδης, Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. O Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης απηύθυνε το εναρκτήριο χαιρετισμό του συνεδρίου.

Στον Εναρκτήριο Χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, (στη φωτογραφία στη διάρκεια του επίσημου δείπνου με εφοπλιστές) αναφέρθηκε στον τομέα της ναυτιλίας ως τον μοναδικό τομέα στην Κύπρο του οποίου το μέγεθος υπερβαίνει το μέγεθος της Κύπρου ως Κράτος και στο γεγονός ότι η κυπριακή ναυτιλία κατέχει εξέχουσα θέση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Η Κύπρος έχει καθιερωθεί ως μια καταξιωμένη σημαία και ως βάση διεθνών ναυτιλιακών εργασιών, παρέχοντας ταυτόχρονα ένα ευνοϊκό καθεστώς για ξένες επενδύσεις.

Η Κύπρος είναι μια από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ε.Ε. ενώ έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση στις άμεσες ξένες επενδύσεις. Ο ναυτιλιακός τομέας έχει συνεισφέρει καταλυτικά στην ανάκαμψη της οικονομίας. Συνεπώς η ναυτιλία και η περαιτέρω ανάπτυξη της είναι μια από τις κύριες προτεραιότητες της Κυπριακής Κυβέρνησης, ανέφερε ο Πρόεδρος. Ο Πρόεδρος αναφέρθηκε στην ανάγκη εστίασης στο μέλλον του κυπριακού ναυτιλιακού τομέα με σκοπό να διασφαλιστεί η σταθερή και ουσιαστική ανάπτυξή του. Ο Πρόεδρος ανακοίνωσε την υλοποίηση της δέσμευσης της Κυπριακής Κυβέρνησης για την ίδρυση ανεξάρτητου Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Η λειτουργία του νέου Υφυπουργείου θα ξεκινήσει την 1η Μαρτίου 2018.

Ακολούθησε συζήτηση με θέμα «Μελλοντική Στρατηγική της Ναυτιλίας: Ρυθμιστές εναντίον Βιομηχανίας» (“Shipping Strategy: Regulators vs. Industry”). Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κ. Μάριος Δημητριάδης ήταν ο συντονιστής της συζήτησης. Χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Kitack Lim, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και η κα. Magda Kopczynska, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκ μέρους της κας Violeta Bulc, Επιτρόπου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο κ. Kitack Lim και η κα Magda Kopczynska συμμετείχαν στη συζήτηση με τον κ. Esben Poulsson, Πρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και τον κ. Niels Smedegaard, Πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εκφράστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις σχετικά με τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η εμπορική ναυτιλία στο μέλλον. Τονίστηκε η σημασία της εντατικοποίησης της συνεργασίας μεταξύ όλων των παραγόντων του ναυτιλιακού τομέα, η εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και η προετοιμασία της ναυτιλίας για τις προκλήσεις του μέλλοντος.

Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι δεν βλέπουν να υπάρχει θέμα αντιπαράθεσης μεταξύ Ρυθμιστών και Βιομηχανίας. Αντίθετα, υπάρχει μια διαχρονική και επιτυχής συνεργασία μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και της βιομηχανίας που εργάζονται με σκοπό να επιτύχουν κοινούς στόχους. Στόχοι οι οποίοι, εάν επιτευχθούν, θα έχουν ευεργετικό και θετικό αποτέλεσμα όχι μόνο για την ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και πέραν αυτής.

Επισημάνθηκε πως οι ρυθμιστές πρέπει να ενεργούν προληπτικά και να αυξήσουν την ταχύτητα προσαρμογής της νομοθεσίας με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Μια από τις κύριες προκλήσεις που αναφέρθηκαν είναι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον ναυτιλιακό τομέα. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις αξιόλογες προσπάθειες που καταβάλλουν από κοινού οι ρυθμιστές και η ναυτιλιακή βιομηχανία για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Εκφράστηκαν απόψεις σχετικά με τις συζητήσεις που διεξάγονται στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization-ΙΜΟ) για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας στρατηγικής που θα καθορίσει το ποσοστό κατά το οποίο οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του τομέα της ναυτιλίας θα πρέπει να μειωθούν. Αναφέρθηκε πως, ενόψει του ότι η ναυτιλία είναι παγκόσμιο θέμα, ο ΙΜΟ παραμένει το πλέον κατάλληλο φόρουμ.

Μεταξύ των σημείων που εγέρθηκαν ήταν ότι η μελλοντική ναυτιλιακή νομοθεσία θα πρέπει να καθορίζει απαιτήσεις για τη χρήση τεχνολογίας που είναι ήδη αποτελεσματικά διαθέσιμη στη βιομηχανία και όχι εντός των εργαστηρίων.

Μια περιβαλλοντικά βιώσιμη βιομηχανία πρέπει να είναι επίσης οικονομικά βιώσιμη. Αναφέρθηκε επίσης η ανάγκη δημιουργίας εναλλακτικών καυσίμων και νέων συστημάτων πρόωσης προκειμένου να προκύψει ένα μέλλον με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Σημειώθηκε η δέσμευση των εκπροσώπων της βιομηχανίας για ένα μέλλον με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η επιθυμία της βιομηχανίας για μια ακόμα καλύτερη προσέγγιση της ναυτικής νομοθεσίας, βασιζόμενη στο ολοκληρωμένο παγκόσμιο πλαίσιο που παρέχει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO).

Έγινε επίσης αναφορά στην πρόκληση της ψηφιοποίησης. Σημειώθηκε ότι η αυτοματοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ήδη πραγματικότητα και θα επιταχυνθεί κατά τα επόμενα έτη με αποτέλεσμα να μειωθούν τα ατυχήματα πλοήγησης και να καταστεί η διαχείριση των πλοίων αποτελεσματικότερη. Επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να υπάρξει έγκαιρος προγραμματισμός για να αντιμετωπιστεί η πρόκληση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.

Στη συνέχεια έλαβε χώρα συζήτηση με θέμα «Ιδιοκτήτες Δεξαμενοπλοίων-απειλούμενο είδος;» (“Tanker Owners; An endangered Species?”). Ο κ. Θέμης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου ήταν ο συντονιστής της συζήτησης με ομιλητές τους κυρίους Robert Burke, Διευθύνων Σύμβουλο της Ridgebury Tankers, τον κ. Rob McLeod, Επικεφαλής Risk Marketing των Hartree Partners Advisory Services UK Limited και τον κ. Kevin Oates, Διευθύνων Σύμβουλο της Marine Money Asia Pte Ltd. Η συζήτηση εστιάστηκε στο κατά πόσον οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων έχουν να αντιμετωπίσουν ένα απειλούμενο μέλλον.

Οι ομιλητές ανέλυσαν το γεγονός ότι παρόλο που η ζήτηση για πετρέλαιο αλλάζει εξαιτίας της στροφής στις ανανεώσιμες πηγές καθαρής ενέργειας, η ανάγκη για μεταφορά πετρελαίου και των παραγώγων του με δεξαμενόπλοια δεν θα εξαλειφθεί γιατί η εξάλειψη αυτής της ανάγκης δεν είναι καθόλου ρεαλιστική, τουλάχιστον για τα επόμενα 25 χρόνια – όση και η διάρκεια ζωής των πλοίων που κατασκευάζονται σήμερα. Αναφέρθηκε ότι, είναι αδύνατο ο κόσμος να μην χρειάζεται πλέον το αργό πετρέλαιο και τα καθαρά προϊόντα ή ότι το πετρέλαιο θα μπορεί να μεταφερθεί από την πηγή στην κατανάλωση χωρίς τη χρήση δεξαμενοπλοίων.

Η Δύση μπορεί να επιδιώκει με περισσότερη θέρμη την μετατόπιση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά η ζήτηση για πετρέλαιο θα συνεχίσει να αυξάνεται στην Ασία, Αφρική και σε άλλες αναπτυσσόμενες οικονομίες. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος όπως επίσης όμως και η ανάγκη ικανοποίησης των βασικών οικονομικών αναγκών των αναπτυσσόμενων οικονομιών. Οι ομιλητές κατέληξαν στο ότι οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων μπορεί να είναι ευάλωτοι αλλά σίγουρα δεν συνιστούν απειλούμενο είδος.

Σημειώθηκε επίσης ότι αναμένεται μια βελτίωση στην αγορά. Η διατήρηση ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης είναι σημαντική για τη διασφάλιση ενός λαμπρού μέλλοντος για τους ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter

captcha