Δευ08192019

Last updateΚυρ, 18 Αυγ 2019 10pm

Αγορά Ξηρού Φορτίου: Με αυξήσεις προχώρησαν CAPES και KAMSARMAXES

bulk ships 000

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Το βιβλίο παραγγελιών για το 2019 είναι αυξημένο, σχεδόν, κατά 60%, σε σχέση με την περσινή χρονιά, ωστόσο οι παραδόσεις πλοίων το 1ο τρίμηνο έμειναν σταθερές, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Όμως υπάρχει μια ποιοτική διαφορά, σε σχέση με το 2018. Παρατηρείται αύξηση στα μεγαλύτερα σκάφη (VLOCs) και KAMSARMAXes, και μείωση στα CAPEs, αλλά και στα μικρότερα μεγέθη. Ο δε αριθμός των παραδόσεων των KMXs μπορεί να συγκριθεί με τον αντίστοιχο του 2006.
Οι παραδόσεις αναμένεται να κορυφωθούν από τον Ιούλιο και μετά. Την ίδια περίοδο αναμένονται να αυξηθούν οι διαλύσεις μεγάλων πλοίων. Τα στοιχεία του προηγούμενου μήνα αναφέρουν τη διάλυση 6 πλοίων (2 VLOC και 6 CAPEs).
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, είδαμε η περίοδος του Καθολικού Πάσχα να βρίσκει αυτά τα μεγέθη με θετικό πρόσημο. O Ατλαντικός εμφάνισε αυξημένο όγκο φορτίων, αρκετό ώστε να προκαλέσει αύξηση των ναύλων, οι οποίοι έφτασαν και στα 7,5 $ /τόνο. Παράλληλα, η προσφερόμενη χωρητικότητα είναι περιορισμένη. Έτσι υπάρχει στη συγκεκριμένη αγορά μια συγκρατημένη αισιοδοξία. Στους ίδιους ρυθμούς και η αγορά της Βραζιλίας η οποία εμφάνισε αυξημένη κινητικότητα (αναμένεται άμεσα να ενεργοποιηθεί πάλι και το ορυχείο της VALE στο Brukutu) και οι ναύλοι κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα (13,1 $/tn).
Από την άλλη πλευρά, οι μεταλλωρύχοι του Ειρηνικού εμφάνισαν έντονη κινητικότητα, αλλά τα «ανοιχτά» πλοία είναι ακόμα πολλά, με αποτέλεσμα να ασκούνται πιέσεις στους ναύλους. Οι πλοιοκτήτες επέλεξαν να κερδίσουν χρόνο με κάποιο σύντομο ταξίδι μέχρι να δουν πως θα κινηθεί η αγορά. Οι ναύλοι κινήθηκαν γύρω στα 5,3 $ /τόνο.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρέμεινε ενεργή και η προσφερόμενη χωρητικότητα άρχισε να απορροφάται σταδιακά, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο διάστημα. Επίσης, υπήρξαν αρκετές ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες να βρουν κάποια απασχόληση τόσο στον Ατλαντικό, όσο και στην Άπω Ανατολή (γύρω στα $ 16,5Κ και $ 15Κ +500Κ ΒΒ, αντίστοιχα). Όμως, μείωση της χωρητικότητας έχει οδηγήσει πολλούς πλοιοκτήτες να μεταφερθούν στην περιοχή. Ελπίζουμε τα αυξανόμενα επίπεδα των ναύλων στην Άπω Ανατολή θα συγκρατήσει εκεί τα πλοία.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού κινήθηκε στα ίδια επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Υπάρχουν ακόμα κάποια φορτία ορυκτών, σιτηρών (και από τη Βραζιλία) και λιπασμάτων, αλλά έχουν μειωθεί τα φορτία άνθρακα. Ωστόσο, ακόμα η ECSA αποτελεί τον κύριο εξαγωγέα σιτηρών, αν και παρατηρείται αύξηση φορτίων στο Βόρειο Ατλαντικό. Η μείωση των «ανοιχτών» πλοίων στην περιοχή αναμένεται να πιέσουν ανοδικά τους ναύλους. Τα πλοία με φορτία προς την Άπω Ανατολή πετύχαιναν κλεισίματα ακόμα και στα $ 18Κ /ημέρα (bss Gib) και προς Ευρώπη (Skaw-Gib) στα $ 11Κ /ημέρα (DOB Continent).
Στην πλευρά του Ειρηνικού, η αγορά παρουσίασε μικρή βελτίωση με αύξηση του όγκου των φορτίων. Ακόμα και η Κίνα ήταν πιο ενεργή με περισσότερα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία. Όμως η δραστηριότητα αυτή φαίνεται πως δεν ήταν αρκετή για να τονώσουν τους ναύλους. Έτσι οι πλοιοκτήτες μελετούσαν ως εναλλακτικές τον Αμερικάνικο Κόλπο και την περιοχή της ECSA. Το TCE αυξήθηκε στα $ 8.75Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, ο Ειρηνικός έδειξε βελτιωμένος στις περισσότερες διαδρομές, αλλά δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο αν η τάση αυτή θα διατηρηθεί. Ο Β. Ειρηνικός (NOPAC) παρουσίασε οριακή αύξηση και οι ναύλοι για τα SMXs ξεπέρασαν τα $ 8Κ /ημέρα. Επίσης, τα ταξίδια επιστροφής πλήρωναν τα UMXs λίγο πάνω από τα $ 4Κ/ημέρα προς την Β. Ευρώπη και $ 5-6Κ/ημέρα προς τη Δ. Αφρική. Στο Ν. Ειρηνικό αυξήθηκε η ζήτηση για ταξίδια με Νικέλιο μεταξύ Ινδονησίας-Κίνας και η άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα απορροφήθηκε γρήγορα. Οι ναύλοι για ένα SMX ξεπέρασαν τα $ 9Κ/ημέρα, ενώ για ένα UMX από Ν. Κίνα προς Βιετνάμ στα $ 8,5-9Κ /ημέρα.
Στον Ατλαντικό η εικόνα ήταν διαφορετική, καθώς διανύαμε το Πάσχα των Καθολικών και η αγορά φαίνεται πως ήταν σε περίοδο διακοπών. Έτσι στις περισσότερες διαδρομές υπήρξε σταθερότητα. Ειδικότερα ο Αμερικάνικος Κόλπος παρέμεινε ανενεργός, ενώ και προς την Άπω Ανατολή η ζήτηση ήταν περιορισμένη. Μόνο θετικό τάραγμα στην ευρύτερη ηρεμία είναι κάποια φορτία, για τον Ιούνιο, από USG προς Κίνα με σιτηρά. Οι ναύλοι για τα UMXs για Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 13,5Κ/ημέρα.
Στην περιοχή της Βραζιλίας υπήρξε ισορροπία προσφοράς και ζήτησης. Επίσης, η πλειοψηφία των φορτίων αφορούσαν Υπερατλαντικά ταξίδια έναντι της Άπω Ανατολής. Οι ναύλοι των UMXs για τα πρώτα (ΤΑ) έφτασαν στα $ 12,5-13Κ /ημέρα και για τα δεύτερα (FH) στα $ 17-18Κ/ημέρα.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter