Πεμ06272019

Last updateΠεμ, 27 Ιουν 2019 2pm

Μια ευκαιρία… για τον Πειραιά

elliniki naftilia-00

«Στόχος είναι να κάνουμε την Ελλάδα γενικότερα και τα μεγάλα λιμάνια μας συγκεκριμένα, παγκόσμια ναυτιλιακά κέντρα». Η πρόσφατα σημειωθείσα πρωθυπουργική επισήμανση- προτροπή, που έγινε στο πλαίσιο των αναφορών για την ανόρθωση της οικονομίας κατά την περίοδο της ΔΕΘ, και όχι μόνο, επανέφερε στο προσκήνιο το θέμα της από δεκαετιών συνεχούς προσπάθειας επιχειρηματικών κύκλων της ναυτιλίας καταστήσουν τον Πειραιά ανταγωνιστικά θελκτικό έναντι άλλων ναυτιλιακών κέντρων.

Το τελευταίο διάστημα διάχυτες είναι οι πληροφορίες ότι ο ναυτιλιακός Πειραιάς δεν έχει εγκαταλείψει τις προσπάθειες αλλά τουναντίον φέρεται από έτους να έχει σχηματοποιήσει πλαίσιο προτάσεως που φαίνεται να αναζητά «ευήκοα ώτα» για να καταστεί υλοποιήσιμη η εν λόγω προτροπή και μάλιστα με επίκεντρο τον Πειραιά. Αν και δεν γίνεται λόγος για το momentum καθιστά προφανές, συνεχιζόμενου του διαγκωνισμού μεταξύ του City του Λονδίνου με τη Σιγκαπούρη, το Ντουμπάϊ ακόμη και τη Λευκωσία, ότι το εν λόγω πλαίσιο προτάσεως εξακολουθεί επίκαιρο.

Τα στοιχεία που συνηγορούν υπέρ της εκκίνησης της προσπάθειας, σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακών κύκλων είναι εκείνα των μελετών που έχουν δει το φώς της δημοσιότητας. Οι οποίες τεκμηριώνουν με στοιχεία την συνεισφορά της ναυτιλίας στο ΑΕΠ αλλά και τη δυναμική που θα μπορούσε να προσδώσει η ανάπτυξη των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων.

Με πλέον πρόσφατη τη μελέτη της Boston Consulting Group που σημειώνει το ρόλο της ναυτιλίας για την εθνική οικονομία εκτιμώντας τη συνεισφορά της στο 7% του ΑΕΠ, παλαιότερη μελέτη του ΙΟΒΕ υποστήριζε πως εάν έλθουν στην Ελλάδα όσες περισσότερες το δυνατόν ναυτιλιακές επιχειρήσεις και αναπτυχθεί το cluster των σχετιζόμενων με την ναυτιλία κλάδων η δυνητική συνεισφορά της ποντοπόρου σε όρους εγχώριας προστιθέμενης αξίας μπορεί να ξεπεράσει τα €26 δισεκ., κατά €12,7 δισεκ. υψηλότερη σε σχέση με την καταγεγραμμένη προστιθέμενη αξία της τρέχουσας δεκαετίας, ήτοι επιπλέον ΑΕΠ της τάξης του 5,8% ετησίως.

Λειτουργώντας πολλαπλασιαστικά με το επίσης πολυσυζητημένο cluster καθιστά ρεαλιστική την εκτίμηση για 500.000 επιπλέον θέσεις εργασίας πέραν των τα 190 χιλιάδων που απασχολεί άμεσα ή έμμεσα σήμερα ο ναυτιλιακός κλάδος.

Κατά πληροφορίες το πλαίσιο που φαίνεται πως έχει σχηματοποιηθεί και αφορά στον Πειραιά σε γενικές γραμμές θέλει οι ξένοι ναυτιλιακοί όμιλοι και επιχειρηματίες που θα μετ-εγκαθίστανται εδώ, να υπάγονται στο ίδιο νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο που υπάγονται οι Έλληνες ομόλογοί τους (tonnage tax ή φόρος χωρητικότητας για τις ναυτιλιακές) και επιπροσθέτως να καταβάλλουν σταθερό ετήσιο κατά κεφαλήν φόρο (όπως το Βρετανικό μοντέλο) και δεν θα φορολογούνται για τα διεθνή τους εισοδήματα.

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους τα οφέλη είναι εξόφθαλμά προφανή δεδομένου ότι θα δημιουργούσε ένα ισχυρό πόλο έλξης επιχειρήσεων, που υπό άλλες συνθήκες θα κάνουν άλλη επιλογή, αν δεν δημιουργηθούν οι ανταγωνιστικές προϋποθέσεις για τον Πειραιά.

Τέλος παρά το γεγονός ότι η είσοδος των επιτευγμάτων της τεχνολογίας και στη ναυτιλία είναι ορατή η σχέση: «ένας στη θάλασσα, δύο στη στεριά» που αφορά στη διάρθρωση του στελεχιακού δυναμικού και δεν έχει διαταραχθεί έρχεται σε επίρρωση των ρηθέντων από τις μελέτες για το άνοιγμα θέσεων εργασίας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter