Πεμ12122019

Last updateΠεμ, 12 Δεκ 2019 9pm

Τι θα χτίσουν οι Κινέζοι στον Πειραιά

Piraeus-Container-Terminal-on-Modernization-Path

Μετά το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο στη νέα συμφωνία ΟΛΠ-Cosco η κινεζική θυγατρική στον Πειραιά, εφόσον πάρει και το ΟΚ από την ολομέλεια της Βουλής, ξεκινά ένα έργο που αναμένεται να καταστήσει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στην Μεσόγειο.

Ειδικότερα οι δυο πλευρές έχουν αποφασίσει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού έναντι δαπάνης 230 εκατ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ' ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ Α.Ε. Η συνολική λιμενική υποδομή θα είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο σύγχρονες στον κόσμο.

Ο ΟΛΠ Α.Ε., ο οποίος αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται να υπερδιπλασιάσει σχεδόν τα έσοδα του ετησίως, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων (TEU) από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες logistics.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης που καταβάλει στην ΟΛΠ ΑΕ η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ ΑΕ για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά θα αυξηθεί σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού που εγκρίθηκε πρόσφατα από το διοικητικό συμβούλιο της εισηγμένης από τα 34,1 εκατ. ευρώ το 2013 σε 80,1 εκατ. το 2018 χωρίς καν να συνυπολογιστεί η αύξηση της δυναμικότητας του τερματικού λιμένα από τη νέα επένδυση της Cosco για την ανάπτυξη του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ.

Όπως έχει δηλώσει και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης «ο Φιλικός Διακανονισμός Β' της Σύμβασης Παραχώρησης είναι μια επικερδής επιχειρηματική δραστηριότητα, στα πλαίσια των πολιτικών των παραχωρήσεων λιμενικών υπηρεσιών, όπως γίνεται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου. Πολύ δε περισσότερο που ο παραχωρούμενος χώρος είναι θάλασσα και όχι ενεργά λειτουργών προβλήτας».

Η ΣΕΠ Α.Ε. αναλαμβάνει όχι μόνον να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ αλλά και να κατασκευάσει για λογαριασμό της ΟΛΠ Α.Ε. το νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυα του όπως και να αναβαθμίσει τον Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG's, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του. Επίσης η κινεζική πλευρά δεσμεύεται να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ' ελάχιστον 7 γερανογέφυρες Super Post Panamax και 16 RMG's, ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία. Η Cosco θα χρηματοδοτήσει όλα τα πιο πάνω έργα με ποσά ύψους 230 εκ. ευρώ ενώ θα συνεχίσει να καταβάλει στον ΟΛΠ Α.Ε. τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση Παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα.

Το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα δεν καταργείται αλλά θα προσαρμοσθεί η καταβολή βάσει οικονομικών δεικτών (ΑΕΠ) λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής Σύμβασης. Η Cosco θα προσκομίσει ή θα επεκτείνει τις εγγυητικές επιστολές για την κάλυψη της κατασκευής του έργου του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ.

Με τα παραπάνω έργα θα αυξήσει τη δυναμικότητα του Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ από 3.700.000 TEU ετησίως σε 6.200.000 TEU. Εάν σε αυτά προστεθούν και οι δυνατότητες του Προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ίδιος ο ΟΛΠ και η διακίνηση προσεγγίσει τη δυναμικότητα τότε ο Πειραιάς αναδεικνύεται όχι μόνον στο μεγαλύτερο λιμάνι της μεσογείου αλλά και σε ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπη και παγκοσμίως.

Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης παραμένει αμετάβλητη για όλα τα έργα μέχρι το 2044. Ο νέος δυτικός Προβλήτας ΙΙΙ προβλέπεται να είναι λειτουργικά έτοιμος το 2020. Όμως κύκλοι σε γνώση των ρυθμών που έχουν δουλέψει τις επενδύσεις τους στο πρόσφατο παρελθόν οι Κινέζοι, πιθανολογούν πολύ ταχύτερη ολοκλήρωση των έργων.

 

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

 

Πηγή: www.capital.gr

 

 

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter