Σαβ03232019

Last updateΣαβ, 23 Μαρ 2019 9am

Νέα σελίδα για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης

0ALEXANDROUPOLILIMANI

Η πρόσφατη ψήφιση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και ειδικότερα η επικύρωση των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένων, ήταν το θέμα συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν από κοινού ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), Χρήστος Δούκας και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στον Έβρο, Δημήτρης Ρίζος και Νατάσα Γκαρά, στα γραφεία του Οργανισμού στην Αλεξανδρούπολη.
Την εκτίμηση ότι με τον εν λόγω νόμο δίδεται, αφενός οριστική λύση σε θέματα που αφορούν στη διαχείριση των λιμένων της χώρας και αφετέρου ξεκαθαρίζει η διαδικασία μέσω της οποίας το κάθε λιμάνι, ανάλογα με τις δυνατότητές του, μπορεί να συμβάλλει στην περιφερειακή τοπική ανάπτυξη αλλά και στη συνολική εθνική ανάπτυξη, εξέφρασε το πρόεδρος του Ο.Λ.Α. «Η διαδικασία που έχει ανοίξει με τον νόμο δίνει τη δυνατότητα -εάν υπάρχει συλλογικά επεξεργασμένη απόφαση και αναγκαιότητες που πρέπει να υλοποιηθούν- όλα αυτά να μπορέσουμε εύκολα και γρήγορα να τα λύσουμε. Έτσι μέσα τη χρονιά θα μπορέσουμε να έχουμε τις διαδικασίες εκείνες που θ’ αναδείξουν και τον υποψήφιο επενδυτή -στο κομμάτι που προφανώς θα είναι το ενεργειακό και το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού-με την τεράστια χερσαία ζώνη που διαθέτει και η οποία είναι αναξιοποίητη μέχρι τώρα και να έχουμε στο τέλος της χρονιάς τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουμε να παρουσιάσουμε υλοποιημένα ένα κομμάτι αυτού του σχεδίου».
Ο κ. Δούκας, αφού επεσήμανε ότι τόσο ο ίδιος όσο και οι τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στον Έβρο, Γιώργος Καΐσας, Δημήτρης Ρίζος και Νατάσα Γκαρά, ήταν εκείνοι που εδώ και καιρό στήριξαν τη συγκεκριμένη προσπάθεια, με γνώμονα το όφελος της τοπικής κοινωνίας, εξήγησε το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, που επελέγη αντί των ιδιωτικοποιήσεων, παρουσίασε τη δυναμική του λιμένα και τους τέσσερις στόχους που θα εξυπηρετήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του λιμένα είναι, σύμφωνα με τον κ. Δούκα η εξαιρετική γεωγραφική του θέση «με υποδομές που έχουν γίνει ή πάνε να γίνουν, η γεωστρατηγική του θέση και η συγκεκριμένη χρονική στιγμή που είναι πάρα πολύ καλή. Απόδειξη η πληθώρα, η σχεδόν καθημερινή παρουσία στην περιοχή αλλά και κεντρικά υποψήφιων επενδυτών σε διάφορους τομείς».
Το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων
Η ιδιωτικοποίηση, σύμφωνα με τον κ. Δούκα, θα σήμαινε κλείσιμο του οργανισμού, απόλυση των εργαζομένων, σχεδιασμό ανάπτυξης του λιμένα με βάση το επιχειρηματικό κέρδος του ιδιώτη και ανυπαρξία κοινωνικού χαρακτήρα στον όλο σχεδιασμό. «Υπάρχει εθνική στρατηγική για τα λιμάνια, για τις μεταφορές, για το δίκτυο υποδομών, για την εφοδιαστική. Υπάρχει εθνικό σχέδιο, εκεί εντάσσεται και η εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη των λιμένων, για τη λιμενική βιομηχανία... Πάμε στο μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, γιατί αυτό είναι που μπορεί να προχωρήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης... Δηλαδή ο φορέας διαχείρισης είναι ή δημοτικός ή δημόσιος, αλλά οι πάροχοι υπηρεσιών, αυτοί που είναι οι παίκτες που ξέρουν το έργο, που έχουν τις διασυνδέσεις, μπορούν να φέρουν τα φορτία, μπορούν να κάνουν τη δουλειά. Είναι συγκεκριμένοι και εξειδικευμένοι και αυτοί μπορούν να ‘ρθουν και σε συνεννόηση με το παγκόσμιο εμπόριο, τον παγκόσμιο τουρισμό, την κρουαζιέρα για να κάνουν τη δουλειά αξιόπιστα σε όφελος και του λιμανιού και της τοπικής κοινωνίας» εξήγησε.
«Αυτό είναι το σχέδιο και το μοντέλο με το οποίο θ’ αναπτυχθούν από εδώ και πέρα, πλην δηλαδή Πειραιά και Θεσσαλονίκης τα λιμάνια. Αυτό είναι το σχέδιο με το οποίο θ’ αναπτυχθεί η λιμενική βιομηχανία και η διακυβέρνηση στη χώρα μας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σε ό,τι αφορά τους τέσσερις στόχους που θα εξυπηρετήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αυτοί είναι σύμφωνα με τον κ. Δούκα:
Το λιμάνι διαμετακομιστικό κέντρο. « Ένας χώρος όπου πια δεν θα διαμετάφερονται εμπορεύματα, αλλά θα παραμένουν εδώ, θα δημιουργηθούν εμπορευματικά κέντρα, κέντρα logistics, θα δημιουργηθούν ελεύθερες ζώνες, όλα εκείνα που χρειάζεται ένα σύγχρονο λιμάνι για να παραμένουν τα προϊόντα, ν’ ανασυσκευάζονται, ν’ αναδιανέμονται».
Το λιμάνι ενεργειακός κόμβος. «Στο λιμάνι, με επιλογή κεντρική και προφανώς με συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, αναπτύσσονται διάφορα ενεργειακά προγράμματα τα οποία ξεκίνησαν από τον TAP, συνεχίζονται με τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG, τον λεγόμενο FSRU, ανοιχτά της πόλης μέσα στη θάλασσα, με τον αγωγό IGB που θα τροφοδοτεί τα νοτιοανατολικά Βαλκάνια με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αυτά θέλουν υποστήριξη με χερσαίες και λιμενικές εγκαταστάσεις», είπε ο κ. Δούκας συμπληρώνοντας ότι τα εν λόγω έργα «μπορεί να φέρουν κέρδη για την τοπική κοινωνία που ακόμη δεν τα χουμε βάλει στο μυαλό μας».
Ο θαλάσσιος τουρισμός, κυρίως στον τομέα προσέλκυσης μικρών και μεσαίων σκαφών αναψυχής. «Δημιουργία εκείνων των υποδομών που μπορεί κάποιος να τις ονομάσει μαρίνα, καταφύγιο ή πλωτές εξέδρες, ανάλογα με τις δυνατότητες του λιμένα και τις συνέργειες προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων στο κομμάτι που αφορά τη δυτική χερσαία ζώνη, ν’ αναπτυχθούν εκείνες οι υποδομές , έτσι ώστε τα περισσότερα σκάφη που περνάν απ’ το Θρακικό Πέλαγος, να ‘χουν τουλάχιστον δύο-τρία σημεία που να μπορούν να δένουν, να εξυπηρετούνται αξιοπρεπώς, να πληρώνουν και να διαχειμάζονται. Να μένουν το χειμώνα εδώ, να συντηρούνται».
Η δημιουργία, της χωροθετημένης ήδη, ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης (δηλαδή το master plan του 2007). «Η μελέτη της οποίας είναι ώριμη και θέλει χρηματοδότηση που μπορεί να βρεθεί είτε με τα προγράμματα του Δημοσίου, είτε σε συνεργασία με ιδιώτη επενδυτή» κατέληξε ο κ. Δούκας.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στον Έβρο, Δημήτρης Ρίζος περιέγραψε το γενικότερο μεταμνημονιακό πλαίσιο, τις προσπάθειες που έπονται, υπογραμμίζοντας ότι αυτές θα γίνουν πλέον με «μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων και αυτονομίας για να μπορέσουμε να φέρουμε πιο κοντά, αυτό που λέγαμε από την αρχή, την ισόρροπη και δίκαιη ανάπτυξη». Τόνισε πως ήδη έχουν υλοποιηθεί τα 10 από τα 11 σημεία που είχαν εξαγγελθεί από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, με το ενδέκατο την επιδότηση ενοικίου, να προστίθεται στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομών
Επιγραμματικά αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα υποδομών όπως τα λιμάνια, τους σιδηροδρομικούς και οδικούς άξονες, τη σιδηροδρομική Εγνατία, αλλά και στο κοινωνικό έργο όπως ο χαρακτηρισμός της Σαμοθράκης ως άγονη και προβληματική περιοχή Α, η αυτονόμηση του νοσοκομείου Διδυμοτείχου, οι δυνατότητες που δίνονται μέσω ΕΣΠΑ και διαφόρων προγραμμάτων στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης να κάνει έργα στο campus της Αλεξανδρούπολης.
«Όταν έγινε η τετραμερής συνάντηση στην Καβάλα πολλοί είπαν ότι αυτά είναι όνειρα θερινής νυκτός, είναι σχεδιασμοί επί χάρτου που δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ. Ήδη βλέπουμε ότι η κοινή εταιρία Ελλάδας-Βουλγαρίας δημιουργεί καταστατικό, θα περάσει από τα Κοινοβούλια των δύο χωρών και γίνονται τα πρώτα βήματα. Γίνεται η προτεραιοποίηση αυτών των έργων και σε επίπεδο Ε.Ε. άρα οι χρηματοδοτήσεις και η ένταση της δουλειάς προχωράει. Η ενεργειακή σύνδεση, ο ελληνοβουλγαρικός άξονας ήδη γίνονται οι προτάσεις για χωρικό σταθμό μέτρησης στην περιοχή της Κομοτηνής και αρχίζουν σιγά-σιγά και τα κατασκευαστικά έργα. Όλα αυτά είναι μια προσπάθεια που μας δίνει το μέτρο της δουλειάς που έχουμε να κάνουμε...». Τέλος ο κ. Ρίζος επεσήμανε την αναγκαιότητα στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων «γιατί αυτή είναι η ραχοκοκαλιά μας. Έχουμε ξανά προγραμματισμό μέσω του ΕΣΠΑ γι’ αυτούς ακριβώς τους ανθρώπους, που είναι οι περισσότεροι αυτοαπασχολούμενοι κι έχουν πολύ λίγους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις τους».
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας
Τι περιλαμβάνει ο εν λόγω νόμος «προϊόν μακρόχρονης και πιεστικής διαβούλευσης με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, με το ΤΑΙΠΕΔ, τα υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομίας αλλά και τους οργανισμούς λιμένων», διευκρίνισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στον Έβρο, Νατάσα Γκαρά. «Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, κυρώνει τις υφιστάμενες συμβάσεις στα δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Κυρώνει ουσιαστικά και νομιμοποιεί τις δραστηριότητες που ήδη είναι σε ανάπτυξη και παράλληλα δημιουργεί το πλαίσιο και τη δυνατότητα στους λιμένες να παραχωρήσουν και ν’ αξιοποιήσουν τη μέθοδο των υποπαραχωρήσεων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες, υποδομές ή και σε συνδυασμένες δραστηριότητες. Αν δηλαδή θέλουν να συνεργαστούν πάνω σε μία δραστηριότητα δύο ή και τρία λιμάνια έχουν πλέον τη δυνατότητα να το πράξουν... Η προηγούμενη κυβέρνηση, ήδη είχε δρομολογήσει συνολικά για τα δέκα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας, την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους. Τη μεταβίβαση δηλαδή και πώληση των μετοχών τους σε ιδιώτες. Αντιλαμβάνεστε τι μπορεί να σήμαινε αυτό για το δικό μας λιμάνι, κυρίως για κοινωνικούς, οικονομικούς αλλά και για εθνικούς λόγους. Σε αυτό το σχέδιο εδώ και περίπου 3,5 χρόνια, προσπαθήσαμε να αντισταθούμε, να το ανατρέψουμε και με την ψήφιση του νομοσχεδίου την προηγούμενη βδομάδα, επικυρώθηκε αυτή η διαφορετική δρομολόγηση, μ’ ένα νέο σχέδιο το οποίο εισήχθη κι έγινε πλέον και νόμος του κράτους» είπε χαρακτηριστικά.
Η μέθοδος των υποπαραχωρήσεων
«Η μέθοδος των υποπαραχωρήσεων, που εφαρμόζεται περίπου στο 80% και πλέον των ευρωπαϊκών λιμανιών, είτε μικρών, είτε μεγάλων κι έχει κριθεί ότι είναι και το πιο συμφέρον και βιώσιμο μοντέλο στη λιμενική διακυβέρνηση. Η συγκεκριμένη μέθοδος ουσιαστικά διατηρεί υπό δημόσιο έλεγχο και την κυριότητα στο Δημόσιο τα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Δεν ιδιωτικοποιούνται, δεν πωλούνται δεν περνάνε σε ιδιωτικά χέρια. Αντιθέτως η κυριότητα παραμένει στο δημόσιο και τον πρώτο λόγο έχουνε οι Οργανισμοί λιμένων για ότι συμβεί και όποια δραστηριότητα αναπτυχθεί στο εκάστοτε λιμάνι... Επιπλέον, η συγκεκριμένη μέθοδος των υποπαραχωρήσεων κυρίως αφορά σε πρώτη φάση το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης» είπε.
Στη συνέχεια η κ. Γκαρά αναφέρθηκε στην «κατάσταση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, λέγοντας «Παραλάβαμε ένα λιμάνι με μία πολύ μεγάλη σε έκταση χερσαία ζώνη, σε μία περιοχή ιδιαίτερης γεωστρατηγικής σημασίας, ωστόσο ένα λιμάνι το οποίο είχε μείνει αναξιοποίητο και πάρα πολύ πίσω στην εξέλιξη και στην αξιοποίηση των υποδομών και των δραστηριοτήτων του... Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται το λιμάνι μας, παρά το ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν αξιοποιηθεί και χρήματα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και έχουν γίνει πολύ σημαντικές μελέτες αλλά και μικρά αναγκαία έργα κι έχουν προχωρήσει δραστηριότητες, ωστόσο για την προσέλκυση μεγάλων, κυρίως ξένων επενδύσεων, όπως για παράδειγμα για να γίνει στο λιμάνι μας ένα κέντρο logistics, να αξιοποιηθούν ενεργειακά project, να φτιαχτούν μαρίνες για την αξιοποίηση θαλάσσιου τουρισμού ή και κυρίως στο εμπορικό του κομμάτι , όπου χρειάζονται πολύ μεγάλες επενδύσεις υψηλού κόστους, με τη μέθοδο των υποπαραχωρήσεων μπορεί να γίνει η προσέλκυση σε αυτούς τους ιδιώτες».
Τα σημαντικά στοιχεία του σχεδίου νόμου για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Σύμφωνα με την ίδια, τα σημαντικά στοιχεία του σχεδίου νόμου είναι:
Διασφάλιση της θέσης των εργαζομένων. «Διασφαλίζονται η θέση και τα δικαιώματά τους καθώς δεν αλλάζουν οι κανονισμοί των εργαζομένων, παραμένουν ως εργαζόμενοι στο λιμάνι με πλήρη τα δικαιώματά τους».
Ο καθορισμός αυξημένου ανταποδοτικού τέλους. «Αυτό που ίσχυε είναι ότι οι οργανισμοί λιμένων κατέθεταν το 2% του τζίρου τους στο Δημόσιο Ταμείο, πλέον αυξάνεται στο 3,5% και θ’ αποδίδεται στους οικείους Δήμους. Ακριβώς γιατί εμάς μας ενδιαφέρει τα λιμάνια να έχουν άμεση σχέση με τις τοπικές κοινωνίες και τους οικείους δήμους γιατί θεωρούμε ότι είναι άρρηκτη η σχέση του λιμένα με την πόλη.
Εξασφάλιση της βιωσιμότητας των οργανισμών λιμένων, της ανάπτυξης των λιμανιών, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και απόδοση στις τοπικές κοινωνίες. «Η διαδικασία που προβλέπεται και στο σχέδιο νόμου ν’ ακολουθηθεί, είναι ότι κάθε οργανισμός λιμένα εκπονεί μία μελέτη με τεχνικό και οικονομικό σύμβουλο που προσλαμβάνει ο ίδιος ο οργανισμός. Μέσα σ’ αυτή τη μελέτη περιγράφεται ποιες δραστηριότητες και υποδομές παραμένουν στη χρήση και στην αξιοποίηση από τον ίδιο τον οργανισμό λιμένα και ποιες μπορούν ν’ αξιοποιηθούν από την προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Έκτοτε για κάθε δραστηριότητα ή υποδομή όπου θα έχει συμφωνηθεί ότι προχωρεί στη διαδικασία της υποπαραχώρησης, μετά από διαβούλευση και συμφωνία του ΤΑΙΠΕΔ, του οργανισμού λιμένα και του υπουργείου Ναυτιλίας, θα γίνεται διεθνής διαγωνισμός, αφότου έχει εκπονηθεί μελέτη βιωσιμότητας για να καθοριστεί με υπουργική απόφαση και το ανταποδοτικό τέλος που θα δίνει ο επενδυτής στον οργανισμό λιμένα, προκειμένου να διατηρηθεί η αρχή βιωσιμότητας του οργανισμού. Από εκεί και πέρα θα εκπονείται ο διεθνής διαγωνισμός με όλους τους όρους διαφάνειας που προβλέπονται και θα προχωράνε οι επενδύσεις. Τον κύριο λόγο θα έχει ο οργανισμός λιμένα, θα επιβλέπει ανεξάρτητος σύμβουλος τη διαδικασία και την υλοποίηση των επενδύσεων και τον πρώτο λόγο θα έχει ο εκάστοτε οργανισμός λιμένα».
Εν κατακλείδι η κ. Γκαρά εκτιμά ότι «Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου ανοίγει πάρα πολύ μεγάλους δρόμους για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ακριβώς γιατί οι δικές μας μελέτες, που ήδη έχουν εκπονηθεί στο λιμάνι, μας φανερώνουν ότι το καλύτερο μοντέλο για ν’ αξιοποιηθούν αναγκαίες δραστηριότητες για την τοπική μας κοινωνία, μπορούν ν’ αξιοποιήσουν το μοντέλο και τη μέθοδο των υποπαραχωρήσεων. Έχουμε πολύ δουλειά να κάνουμε από εδώ και πέρα, το πλαίσιο και ο νόμος πλέον που κυρώθηκε από τη Βουλή, είναι το πρώτο βήμα».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter